آفتاب

توافق هسته ای ایران؛ عاملی موثر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

توافق هسته ای ایران؛ عاملی موثر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

مسئله امنیت ملی آمریکا که تحت الشعاع دو عامل مذاکرات هسته ای ایران و خطر ناشی از گروه تروریستی داعش قرار دارد به سوژه انتخاباتی جمهوری خواهان در این دور از رقابت های ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری هیل، افزایش خطر گروه تروریستی داعش و تلاش دولت «باراک اوباما» به حصول توافق هسته ای با ایران، رقابت ریاست جمهوری آمریکا را به شدت تحت الشعاع قرار داده و مسئله امنیت ملی را به سوژه اصلی مباحثات انتخاباتی نامزدهای جمهوری خواه در تلاش برای ورود به کاخ  سفید تبدیل کرده است.

در این میان، اولویت بخشیدن به سیاست خارجی می تواند به ضرر سناتور «رند پال» -یکی از کاندیداهای بالقوه و در عین حال جنجال برانگیز حزب جمهوری خواه- تمام شود. وی که به طور همزمان مورد حمایت دو شاخه «تی پارتی » و «لیبرتارین» جناح راست است از سوی دیگر هم حزبی های خود به انزواطلبی متهم است چرا که همواره مخالف لشکرکشی آمریکا به دیگر کشورهای جهان بوده و در مواردی خواهان کاهش بودجه نظامی این کشور نیز شده است.     

از سوی دیگر، مسئله امنیت ملی می تواند به نفع سناتورهای جمهوری خواهی مثل مارکو روبیو و تد کروز  تمام شود که همواره از مواضع تند و جنگ طلبانه ای نسبت به ایران برخوردار بوده اند و خواهان اعزام نیروی زمینی بیشتر به عراق برای مهار داعش هستند.

در تایید تاثیر اقدامات گروه تروریستی داعش بر صحنه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز تکیه به اظهارات سناتور «جان مک کین» رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا کفایت می کند. وی در اظهاراتی تصریح کرد که قتل دو خبرنگار آمریکایی به دست داعش به منزله نقطه عطفی برای رای دهندگان آمریکایی تلقی می شود.   

کد N781947

وبگردی