آفتاب
دو دهه قبضه قدرت و تحریم مخالفان؛

البشیر شانس اول پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سودان

البشیر شانس اول پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سودان

شمارش معکوس انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سودان در حالی آغاز شده است که در سایه تحریم انتخابات از سوی مخالفان و بیش از دو دهه سیطره کامل عمر البشیر بر نهادهای امنیتی، نظامی و سیاسی این کشور، او بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری الوطن العربی، براساس گزارش کمیته عالی انتخابات سودان، رای گیری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سودان از روز دوشنبه هفته آینده آغاز می‌شود. با توجه به اینکه عمر حسن البشیر، رئیس جمهور کنونی سودان رقیبی واقعی در این انتخابات ندارد، شانس اول پیروزی در انتخابات محسوب می‌شود.

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری سودان 15 نامزد رودرروی البشیر ایستاده‌اند که چهار تن از آنها به نمایندگی از احزاب خود با وی رقابت می‌کنند. این چهار تن عبارتند از: فضل السید شعیب از حزب فدرال، محمد الحسن از حزب الاصلاح، یاسر عبدالقادر از حزب العداله و فاطمه عبدالمحمود از حزب اتحادیه سوسیالیست سودان و بقیه نامزد‌ها به شکل مستقل در این انتخابات شرکت کرده‌اند.

در انتخابات پیشین در سال 2010 اعلام شد که عمر البشیر 24 / 68 درصد از مجموع 9 / 6 میلیون رای به صندوق ریخته شده را به دست آورد و از نزدیکترین رقیب خود یعنی یاسر عرمان که اندکی بیش از 2 درصد آرا را به خود اختصاص داده بود، بسیار فاصله داشت. در آن دوره از انتخابات 11 نامزد با البشیر رقابت داشتند.

در آن زمان که سودان جنوبی نیز به تازگی از از سودان جدا شده بود، سالواکر در انتخابات ریاست جمهوری این همسایه جدید سودان با 93 درصد آراء پیروز شد.

عمر البشیر در سال 2015 در انتخابات داخلی حزب کنگره ملی سودان که سال‌هاست حاکمیت را در این کشور قبضه کرده، بار دیگر پیروز شد و به عنوان نامزد اصلی حزب برای تصدی پست ریاست جمهور معرفی شد.

در همین راستا کمیته عالی انتخابات و رئیس پلیس سودان از اتخاذ تدابیر امنیتی و در نظر گرفتن برنامه‌های ویژه برای برگزاری مناسب انتخابات آتی خبر دادند.

سخنگوی پلیس سودان اعلام کرد که نیروهای پلیس مسئول برقراری امنیت در زمان برگزاری انتخابات هستند و با برنامه ریزی‌های استراتژیک خود را برای انتخابات آماده کرده‌اند. 18 کمیته در تمامی ایالت‌های سودان ایجاد شده که برگزاری و نظارت بر اجرای انتخابات را بر عهده دارند.

گروه‌های مخالف سودانی که خواهان تحریم انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی شده‌اند تاکید کردند: در انتخابات آتی باز هم عمر البشیر پیروز خواهد شد. مخالفان این انتخابات را به ویژه پس از وخامت اوضاع و ایجاد محدودیت در آزادی‌های سیاسی و رسانه‌ای و افزایش خشونت‌ها در ایالت‌های دارفور، نیل آبی و کردفان جنوبی تحریم می‌کنند.

نمایندگان احزاب مخالف اعلام کردند که 20 همایش سیاسی را در مناطق مختلف کشور برپا می‌کنند تا شهروندان را به تحریم انتخابات تشویق کنند. ابوبکر یوسف، سخنگوی ائتلاف اصلی مخالفان گفت: شعار ما "برو" پیامی واضح است مبنی بر اینکه انتخابات هیچ گاه شفاف و آزاد برگزار نخواهد شد.

در همین حال یاسر یوسف، وزیر اطلاع رسانی سودان تحریم انتخابات از سوی مخالفان را محکوم کرد و گفت: این اقدام از سوی مخالفان موضعی منفی است.

از سوی دیگر کمیته عالی انتخابات سودان اعلام کرد که حدود 25 سازمان از جمله نهادهای بین‌المللی در روند نظارت بر انتخابات شرکت دارند و با نزدیک شدن به موعد انتخابات این تعداد ممکن است بیشتر شود.

عطاالله بشیر، رئیس کمیته نظارت بر انتخابات نیز اعلام کرد که مهمترین این سازما‌ن‌ها، اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب، سازمان ایگاد، پارلمان عربی، سازمان کومیسا، سازمان البحیرات و هیات‌هایی از چین و روسیه هستند. تعداد سازمان‌های محلی نیز به 162 سازمان می‌رسند.

تبلیغات انتخابات سودان در دهم آوریل به پایان می‌رسد و روزهای یازدهم و دوازدهم به عنوان روزهای سکوت انتخاباتی اعلام شده است. رای گیری نیز در سه روز بعد انجام می‌شود.

انتهای پیام

کد N781624

وبگردی