آفتاب

اتلاف 10 میلیارد دلار برای سیستم‌های دفاع موشکی بیهوده آمریکا

اتلاف 10 میلیارد دلار برای سیستم‌های دفاع موشکی بیهوده آمریکا

روزنامه لس‌آنجلس تایمز گزارش داد، آمریکا 10 میلیارد دلار برای پروازهای دفاع موشکی هدر داده که به دلیل ضعف تجزیه و تحلیل از همان ابتدا محکوم به شکست بوده است. علاوه بر هزینه‌های نجومی، به نظر می‌رسد که این ناکامی‌ها امنیت آمریکا را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آژانس دفاع موشکی آمریکا (MDA) از رادار ایکس بند (SBX) ستایش کرده و آن را دارای قابلیتی می‌داند که می‌تواند قدرتمندترین رادار در نوع خود در جهان شود، به رغم تمام این جار و جنجال‌ها، رادار ایکس بند ثابت کرد که یک افتضاح و برنامه‌ای با هزینه سرسام آور بود.

طبق گزارش لس آنجلس تایمز، این پروژه نهایتا 2 / 2 میلیارد دلار هزینه داشت و به دلیل تست‌های اولیه ناکافی از همان ابتدا محکوم به شکست بود. سیستم مذکور که قرار بود در سال 2005 عملیاتی شود هم اکنون در پری‌هاربر هوایی مستقر است. پروژه ایکس بند یکی از چهار پروژه‌ رها شده و مایه خجالت آژانس دفاع موشکی آمریکا است و این پروژه‌ها در واقع موجب اتلاف 10 میلیارد دلار از پول مالیات دهندگان آمریکایی شده است. رادار ایکس بند یک سیستم راداری متحرک است که برای شناسایی موشک‌های شلیک شده و رهگیری آنها در فضا و نهایتا انهدام آنها با راکت‌های هدایت شونده طراحی و تولید شد. قدرت دید رادارهای متعارف 90 و 120 درجه است و مشکل رادار مستقر در دریای ایکس بند این است که قدرت دید راداری آن 25 درجه بود.

انتهای پیام

کد N781501

وبگردی