آفتاب
یک عضو کمیسیون امنیت ملی:

اظهارات مربوط به بیانیه لوزان مستند به حرف‌های مقامات داخلی باشد

اظهارات مربوط به بیانیه لوزان مستند به حرف‌های مقامات داخلی باشد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید اظهارات مربوط به بیانیه لوزان مستند به حرف‌های مقامات خارجی باشد، گفت که تیم مذاکره‌کننده توانست منویات مقام معظم رهبری را در بیانیه لوزان عملیاتی کند.

عوض حیدرپور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به بیانیه هسته‌ای لوزان، گفت: با توجه به نامگذاری سال جاری به نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی تمامی مقامات در اظهارنظرهایشان باید به این موضوع توجه کنند که نباید گفته‌های مقامات خارجی را مستند قرار دهند.

وی در ادامه به تعریفی از «فکت‌شیت» پرداخت و گفت: فکت‌شیت اصطلاحی در ادبیات سیاسی با معنای برگه خلاصه است. بعد از بیانیه لوزان رییس‌جمهور آمریکا در نشست خبری حرف‌هایی زد که به این صحبت‌ها اصطلاحا فکت‌شیت گفته می‌شود یا اینکه آقای روحانی در مصاحبه مطبوعاتی در مورد بیانیه لوزان اظهاراتی مطرح کردند که این نیز همان فکت‌شیت است که مطلقا نباید به این حرف‌ها در اظهارات استناد شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اوباما، گفت: صحبت‌های آقای اوباما بعد از بیانیه لوزان نقطه نظرات کاخ سفید است که در متن بیانیه نیامده است؛ بنابراین نباید این حرف‌ها را به عنوان مستندات برای تصمیم‌گیری و بیان موضع خودمان مورد استفاده قرار دهیم، این یک اشتباه است.

وی ادامه داد: آنچه در متن توافقنامه خواهد آمد سند قطعی است و باید مورد استناد در داخل کشور قرار گیرد. بیانیه لوزان نیز همین وضعیت را دارد چون این بیانیه توسط تیم مذاکره‌کننده که به تعبیر رهبری از بچه‌های انقلاب هستند تهیه شده است.

حیدرپور تاکید کرد که صحبت‌های تیم مذاکره‌کننده و نه طرف‌های غربی باید مورد استناد قرار گیرد و طبق بیانات رهبری باید از این تیم حمایت شود به عبارت دیگر باید اظهارات مقامات داخلی به عنوان مستند اظهارات سایر مقامات مورد اشاره قرار گیرد.

نماینده مردم شهرضا در مجلس در ادامه با تاکید بر لزوم داشتن وحدت در کشور در شرایط فعلی، گفت: داشتن وحدت امری حیاتی برای شرایط فعلی کشور است. نباید رویه‌ای اتخاذ شود که جامعه به دو قطب تقسیم شود و افراد در موضوع بین‌المللی بخصوص بحث هسته‌ای در دو قطب موضع‌گیری کنند. ضروری است وحدت بین مسئولان و تصمیم‌گیران و عوام مردم به گونه‌ای حفظ شود که هیچگونه خدشه‌ای در راه باقیمانده برای رسیدن به توافق وارد نشود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید یادمان برود که غربی‌ها پیش از این قطعنامه‌هایی علیه جمهوری اسلامی صادر کرده بودند که در آن مدعی بودند که جمهوری اسلامی حق داشتن فعالیت هسته‌ای ندارد و اگر فعالیت هسته‌ای‌اش متوقف نشود تحریم می‌شود، اتفاقی که در گذشته افتاد اما اکنون آنها حق هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخته‌اند.

وی ادامه داد: طبق بیانیه لوزان آنها ضمن به رسمیت شناختن حق هسته‌ای ایران، ادامه فعالیت سایت‌های هسته‌ای و انجام پژوهش و تحقیق را به رسمیت شناختند و تعهد کردند که تحریم‌ها برداشته می‌شود. این نشان می‌دهد که ما اکنون در وضعیتی بهتر از گذشته هستیم، کسانی که می‌خواهند اظهارنظر نمایند بهتر است تمامی این شرایط را مدنظر قرار دهند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در سال 93 در مورد مذاکرات هسته‌ای اشاره و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب همواره تاکید کردند که تیم مذاکره‌کننده باید به گونه‌ای حرکت کند که حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی حفظ شود و تمام مراحل کار در یک مرحله به اتمام رسیده و سرانجام تحریم‌ها برداشته شود. تیم مذاکره‌کننده نشان داد که منویات رهبری را عملیاتی کرده است.

وی با بیان اینکه بیانیه لوزان متن اصلی توافقنامه نیست، گفت: بیانیه لوزان راه‌حل و راهکار اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک در ژنو است که در گام نهایی و در سه ماه آینده تبدیل به توافقنامه می‌شود و ان‌شاءالله در 10 تیرماه به تصویب می‌رسد. در آنجاست که باید تمامی منویات رهبری لحاظ شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید مذاکره‌کننده با در نظر گرفتن خواسته‌های ملت و رهنمودهای رهبری برنامه و نقشه راه در طول 10 سال آینده پیش‌بینی کنند و تمامی تلاش بر ادامه فعالیت‌های هسته‌ای بر اساس راه‌حل‌های مندرج در بیانیه باشد که در ذیل آن تمامی تحریم‌های تحمیل شده به ایران نیز برداشته شود.

انتهای پیام

کد N781370

وبگردی