آفتاب
اوباما :

توافق با ایران شانسی است که یک بار در زندگی اتفاق می افتد

توافق با ایران شانسی است که یک بار در زندگی اتفاق می افتد

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای جدید با دفاع از تفاهم ایجاد شده میان ایران و کشورهای ۱+۵، این رویداد را بخت (شانسی) دانست که تنها یک بار در زندگی رخ می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، «باراک اوباما» در این مصاحبه ضمن حمایت مجدد از تفاهم لوزان و بیان اینکه این بختی تکرارنشدنی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی و ایجاد ثبات در خاورمیانه است، به نامه‌هایی که گفته می شود میان وی و حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، رد و بدل شده نیز اشاره کرده است.​

رئیس‌ جمهوری آمریکا، با حمایت از تفاهم هفته گذشته در لوزان، گفت: نهایی شدن توافق با ایران بر سر برنامه اتمی آن کشور بختی‌ست که یک بار در زندگی پیش می‌آید تا جلوی تولید سلاح اتمی گرفته شده و در منطقه خاورمیانه ثبات برقرار شود.

اوباما در این مصاحبه که با خبرنگار رونامه نیویورک تایمز انجام شده به روابط میان واشنگتن و تل آویو نیز اشاه کرده و سپس برای آرام کردن رژیم صهیونیستی گفت: آمریکا، اگر اسرائیل هدف حمله قرار گیرد، از آن کشور دفاع خواهد کرد. تلاش های ما برای به نتیجه رساندن روند دیپلماسی در برابر برنامه اتمی تهران، میان واشنگتن و تل‌آویو تنش‌ هایی را سبب شده است.

به گفته اوباما، «دوره‌ ای سخت» را در روابط دو کشور پشت سر می‌گذارد. او در عین حال افزوده است برای او «شخصا سخت است» که دولت تحت رهبری‌ اش هدف این انتقادها قرار می‌گیرد که به منافع اسرائیل بی‌توجه است.

اوباما در این رابطه گفت: من به روشنی نشان داده‌ام که ایران در زمان من صاحب بمب اتمی نمی‌ شود و فکر می‌کنم آنها باید متوجه باشند چه می‌گویم. گفته‌ام که آرزومندم، این تمهیدات دیپلماتیک ثمربخش باشد. 

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در عین حال تاکید کرده است که هنوز کار زیاد و جزئیات بسیاری مانده و در عین حال از «مشکلات واقعی سیاسی» در اجرای توافق در هر دو کشور سخن گفته است.

باراک اوباما دو روز پس از رسیدن به چهارچوب توافق نهایی در لوزان، گفته بود که دیپلماسی بهترین راه برای مهار برنامه هسته‌ای ایران است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخشی از گفتگوی خود به نامه‌ های رد و بدل شده میان وی و رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای اشاره کرده است.

نیویورک تایمز در این رابطه می نویسد: اوباما اشاره کرده است که همچنان به خوبی از نیات رهبر ایران  واقف نیست. 

به گفته رئیس‌ جمهوری آمریکا این نامه‌ ها دربرگیرنده «یادآوری‌ های بسیاری از ملاحظات ایران در مورد نارضایتی‌های گذشته است».

اوباما در ادامه اظهاراتت خود مدعی شد: چه کسی می‌داند؟… ایران شاید عوض شود. اما اگر چنین نشود ایالات متحده بزرگ‌ت رین قدرت آتش در برابر هرگونه احتمالی خواهد بود.

اوباما دکترین خود را اینگونه شرح داده است: ما تعامل می‌کنیم. ولی همچنان همه ظرفیت‌هایمان را هم حفظ می‌کنیم. و به روشنی گفته‌ام، ایران در زمان من به سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کنم. و باید متوجه شده باشند، منظور من چیست. ولی گفته‌ام که آرزومندم، این تمهیدات دیپلماتیک ثمربخش باشد و نیز اینکه، این موضوع افقی نو را در روابط ایران و آمریکا نوید می‌دهد، و به همان اندازه مهم؛ عصری نو در روابط ایران و همسایگانش.

کد N781194

وبگردی