آفتاب

انتقاد از ظریف به خاطر به کار بردن الفاظ تند علیه مقامات غربی در مصاحبه تلویزیونی

انتقاد از ظریف به خاطر به کار بردن الفاظ تند علیه مقامات غربی در مصاحبه تلویزیونی

محمد نعیمی پور از اعضای سابق حزب مشارکت در یادداشتی در روزنامه اعتماد خطاب به ظریف نوشت:

ديپلماسي و مذاكره ادبيات خاص خود را دارد و توجه به تاثير عميقي كه برخي بازيگران مي‌توانند بر اين مذاكرات داشته باشند و آن را از مسير منافع ملي كشورهاي طرف گفت‌وگو به نفع خودشان خارج كنند، حساسيت اين ادبيات و پايبندي به تعهدات طرفين را دو چندان مي‌كند و لذا نبايد فشارهاي سياست داخلي و افكار بخشي از فعالين سياست داخلي باعث انحراف از ادبيات ديپلماتيك شود و لذا استفاده از ادبياتي كه ممكن است برخي را خشنود كند، حتي در يك مصاحبه تلويزيوني جايز نيست. مثلا استفاده از جملات و يا كلماتي عليه كشورهاي طرف مذاكره كه مطلوب برخي بازيگران سياست داخلي است، اما در عرف ديپلماسي حرفه‌اي جايگاهي ندارد.

نبايد تحت هيچ شرايطي حتي فشارهاي سياسي فضاسازي (بخوانيد شانتاژ سياسي) و هياهوهايي كه در چند سال گذشته كشور شاهد آن بوده، ادبيات شما و دوستان‌تان آلوده شود.


  توجه داشته باشيد مذاكره ادامه دارد و شما و ياران‌تان در چشم رقيب يك وزير خارجه و ديپلمات كاركشته و باشخصيت هستيد و اين وجهه كمك موثري براي شما و ملت است تا مذاكرات تا انتها بهتر پيش برود، تحت فشار قرار دادن و وادار كردن شما به استفاده از كلماتي كه فقط دل برخي افراد را خنك مي‌كند، شايسته نيست.

 

17302

کد N781146

وبگردی