آفتاب

کتاب‌های درس تاریخ ژاپن، داد کره‌ای را در آورد

کتاب‌های درس تاریخ ژاپن، داد کره‌ای را در آورد

مقامات ژاپن با انتشار کتاب‌های درسی تاریخ برای دانش آموزان این کشور که در آنها مدعی مالکیت یک مجمع الجزایر مورد مناقشه میان این کشور و کره جنوبی شدند، به این مناقشه هرچه بیشتر دامن زدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کتاب‌های درسی جدیدی که طی روزهای اخیر در ژاپن منتشر شدند و در آن‌ها این کشور مدعی یک مجمع الجزایر مورد مناقشه با کره جنوبی شده است موجب خشم مقامات کره جنوبی خواهد شد.

در این کتاب‌ها این مجمع الجزایر که کره‌ای‌ها به آن جزایر دوکدو می‌گویند با نام ژاپنی آن تحت عنوان جزایر تاکشیما نام برده شده است.

این جزایر متشکل از دو جزیره کوچک اصلی و یک گروه از جزایر صخره‌ای کوچک هستند که مجموعا حدود 230 هزار متر مربع مساحت داشته و در دریای ژاپن در فاصله 87 کیلومتری جزیره اوله اونگ دو متعلق به کره جنوبی قرار دارند.

مدیریت این جزایر از سال 1952 تا کنون به عهده دولت کره جنوبی بوده است.

مناقشه بر سر محتوای کتاب‌های درسی ژاپنی پس از آن به راه افتاد که در ژانویه 2014 هاکوبون شیمومورا، وزیر آموزش ژاپن اعلام کرد دولت این کشور در حال بازبینی خط مشی‌های مربوط به محتوای کتاب‌های درسی است تا به جزایر دوکدو به عنوان خاک کشور ژاپن استناد کند و سیاست رسمی دولت ژاپن در خصوص اینکه جزایر تاکشیما منطبق با حقایق تاریخی و مطابق قوانین بین‌المللی جزو خاک ژاپن هستند، استناد کنند.

براساس بیانیه‌ای در وب سایت متعلق به این وزارتخانه ادعای مالکیت کره جنوبی و این جزایر یک اشغالگری غیرقانونی است.

دولت کره جنوبی نیز در وب سایت خود گفت که در موضع خود نسبت به اینکه جزایر دوکدو در دریای شرقی خاک کره جنوبی به حساب می‌آید تاکید می‌کند. در این بیانیه تاکید شده است: چنین حقیقتی براساس قوانین بین‌المللی و همین طور به طور تاریخی و جغرافیایی غیرقابل مناقشه است.

انتهای پیام

کد N780839

وبگردی