آفتاب

برگزاری نشستی با عنوان توافق لوزان؛ کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟

برگزاری نشستی با عنوان توافق لوزان؛ کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟

نشستی با عنوان «توافق لوزان کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟» ظهر امروز با حضور فواد ایزدی، منوچهر محمدی،صادق کوشکی و سعید زیباکلام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فواد ایزدی، عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران هدف از برگزاری این نشست را تخریب و یا تضعیف هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران ندانست و خاطرنشان کرد: ما احساس می‌کنیم شاید نظرات‌مان برای تیم مذاکره‌کننده هم مفید باشد.

وی ادامه داد: به گفته ظریف، آنهایی که نظراتی در رابطه با مذاکرات دارند هم برای تیم دعا می‌کنند و ما نیز همین‌طور هستیم و در سال همدلی و همزبانی می‌خواهیم با هم همفکری کنیم ولی سوال من این است که آیا خط قرمزهایی که نظام و رهبری در حوزه لغو همه تحریم‌ها مشخص کرده‌اند در توافق لوزان رعایت شده است یا خیر؟

سعید زیباکلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این نشست بود که صحبت‌هایی در رابطه با اینکه آیا بیانیه لوزان یک بیانیه است یا یک پیمان ارائه کرد.

وی معتقد است: ما با یک بیانیه مواجه نیستیم و بیانیه‌ای در کار نیست بلکه ما با یک پیمان و معاهده روبرو هستیم. از سوی دیگر تمام مواردی که ایران تعهد کرده قابل راستی آزمایی بوده و نهاد ناظر بر آن نیز ذکر شده است ولی در رابطه با تعهدات آمریکا و اتحادیه اروپا این امر رعایت نشده است.

به گزارش ایسنا، منوچهر محمدی استاد دانشگاه نیز گفت: در تمام طول عمر خود چیزی شبیه به توافقنامه ژنو و پیمان لوزان ندیده است زیرا به عقیده او از بیانیه لوزان چند سند خارج شده است که با هم تناقض دارند.

وی ادامه داد: از نظر من متنی که وزارت خارجه کشورمان ارائه کرده با متنی که وزارت خارجه آمریکا ارائه کرده متفاوت بوده و حتی هر دوی این متون با متنی که ظریف و موگرینی در شب توافق لوزان قرائت کردند نیز تضادهایی دارد و حال خواسته من این است که آقای ظریف با اساتید دانشگاه که به نوعی همکاران ایشان نیز هستند نشستی گذاشته و آنها را توجیه کند.

در بخش دیگری از این نشست محمدصادق کوشکی، استادیار دانشگاه تهران با بیان اینکه همان‌طور که رییس‌جمهور از واژه توافق لوزان استفاده کردند من نیز می‌گویم در لوزان توافقی صورت گرفته ولی در آن ابهاماتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در توافق لوزان تعهدات طرف غربی در قبال تحریم‌ها اصلا مشخص نشده است ولی رییس‌جمهور و ظریف از واژه توقف تحریم‌ها استفاده می‌کنند. از سوی دیگر سخنگوی کاخ سفید کلمه تعلیق استفاده می‌کند و شاهد هستیم که لوران فابیوس می‌گوید هنوز بر سر زمان‌بندی و نحوه برداشته شدن تحریم‌ها به توافقی نرسیدیم و بخشی که جالب است صحبت‌های نماینده فرانسه در مذاکرات هسته‌ای است که گفته است بحث در رابطه با تحریم‌ها خیلی پیچیده است و باید بر روی آن بحث شود.

انتهای پیام

کد N780704

وبگردی