آفتاب

رهبر اپوزیسیون بنگلادش به قید وثیقه آزاد است

رهبر اپوزیسیون بنگلادش به قید وثیقه آزاد است

نخست‌وزیر سابق و یکی از رهبران اصلی اپوزیسیون بنگلادش امروز (یکشنبه) برای پاسخگویی به دو پرونده فساد در دادگاه حاضر شد و وی به قید وثیقه آزاد است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، با حضور خالده ضیاء، نخست‌وزیر سابق و یکی از رهبران اصلی اپوزیسیون بنگلادش در دادگاه ویژه ضد فساد انتظار می‌رود که تنش‌ و بی‌ثباتی‌ها در این کشور جنوب آسیا کاهش یابد.

خالده ضیاء در میان تدابیر شدید امنیتی وارد دادگاه ضد فساد در داکا، پایتخت بنگلادش شد. حدود یک‌ماه پیش حکم بازداشت وی از سوی این دادگاه صادر شده بود و بر اساس اظهارات این رهبر اپوزیسیون بنگلادش، وی درخواست وثیقه کرد که مورد پذیرش واقع شد.

حزب ناسیونالیست بنگلادش به رهبری خالده ضیاء در سال جاری میلادی اعتراضات خود را گسترش داد و هدف آنها مجبور کردن شیخه حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش به استعفا و برگزاری انتخاباتی جدید زیر نظر دولت موقت است. در جریان انتخابات پارلمانی سال 2014 این حزب در رای‌گیری شرکت نکرد و دولت منتخب را به تقلب متهم کرد.

وکیل خالده ضیاء در جمع خبرنگاران گفت که موکلش به دلایل امنیتی و پزشکی نمی‌توانسته در جلسات پیشین دادگاه حاضر شود. جلسه بعدی دادگاه به پنجم ماه مه (16 اردیبهشت) موکول شد.

رهبر سابق 69 ساله بنگلادش از پنجم ژانویه امسال اجازه شرکت در راهپیمایی‌های گسترده را نداشت و در دفترش در داکا مستقر بود. پنجم ژانویه سالروز انتخابات جنجالی بنگلادش محسوب می‌شود.

نخست‌وزیر پیشین بنگلادش در زمان خروج از دادگاه مورد استقبال جمعی از حامیانش که پرچم‌های حزب ناسیونالیست را به همراه داشتند، روبرو شد. اینکه دادگاه با صدور قرار وثیقه برای وی موافقت کرد، می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر کاهش تنش‌ها باشد. بیش از 120 تن کشته و صدها تن دیگر در جریان خشونت‌های سیاسی این کشور که هدفش سرنگونی دولت حسینه بود، کشته شده‌اند. حامیان خالده ضیاء با مسدود کردن جاده‌ها و اعتصاب‌ها تلاش می‌کردند تا روند فعالیت‌های دولت را با اخلال مواجه کنند.

خالده ضیاء به اختلاس 650 هزار دلاری در دو پرونده فساد متهم شد که مربوط به آخرین دوران نخست‌وزیری وی بین سال‌های 2001 تا 2006 است. وی و رهبران حزبش تمامی اتهامات را رد کرده و انگیزه آن را سیاسی توصیف می‌کنند.

انتهای پیام

کد N780664

وبگردی