آفتاب

نماینده زابل نسبت به خشکی دریاچه هامون هشدار داد

نماینده زابل نسبت به خشکی دریاچه هامون هشدار داد

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس نسبت به مشکل کم‌آبی و خشکی دریاچه هامون در حوزه انتخابیه خود به مسئولان تذکر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حلیمه عالی در جلسه امروز مجلس در تذکری شفاهی ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید گفت: با کمال افتخار شهادت شهید دانایی‌فر مرزبان غیور سیستانی را به محضر مقام معظم رهبری،‌ ملت بزرگ ایران و خانواده ایشان تبریک و تسلیت عرض کرده و یادآوری می‌کنم که سیستان هیچ وقت ذلت نمی‌پذیرد.

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس همچنین در تذکری به وزرای خارجه، جهاد کشاوررزی، کشور، نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، اظهار کرد: متاسفانه تمام دستگاه‌ها و مسئولان نسبت به سرنوشت و آینده هامون بی‌توجه هستند. از طرف دیگر در سال گذشته همانند سال‌های قبل، خشکسالی توان تولید را گرفته و توزیع ناعادلانه آب ذخیره شده در منطقه نیز این موضوع را تشدید کرده است.

وی افزود: علی‌رغم خصوصی‌سازی آب و در اختیار گرفتن مخازن آب از سوی مسئولان استانی متاسفانه رهاسازی آب هنگامی اتفاق افتاد که این حوزه مشمول زمانی بیمه محصولات کشاورزی نمی‌شود. از طرف دیگر به خاطر نحوه توزیع ناعادلانه آب، بخش وسیعی از مزارع بدون آب باقی مانده‌اند، از این‌رو از مسئولان بیمه می‌خواهم که این مسائل را لحاظ کنند، همچنین دستگاه‌های متولی باید در جهت لایروبی انهار در وقت مناسب اقدام کنند.

عالی در ادامه با بیان اینکه وزارت نیرو متولی اصلی توزیع آب در کشور است، تصریح کرد: متاسفانه منطقه با مشکلات کم‌آبی روبرو است و این وزارتخانه وظیفه ذاتی خود را به دستگاه‌های دیگر واگذار کرده است. از طرف دیگر به علت اجرای عملیات اجرایی در پیرامون رودخانه پریان، بخش وسیعی از اراضی کشاورزی و جنگلی آسیب دیده است که این موضوع این مناطق را به کانون بحران شن‌های روان تبدیل می‌کند.

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس در پایان با بیان اینکه وضعیت سیستم فاضلاب شهرستان زابل اسفبار است، گفت: این شهرستان از آب آشامیدنی سالم برخوردار نیست و به علت فرسوده بودن سیستم‌های آبرسانی، آب این شهر دچار آلودگی می‌شود.

انتهای پیام

کد N780658

وبگردی