آفتاب
بروجردی در جمع خبرنگاران:

اجرای پروتکل الحاقی به مصوبه مجلس نیاز دارد/راه همواری برای تصویب در مجلس وجود ندارد

اجرای پروتکل الحاقی به مصوبه مجلس نیاز دارد/راه همواری برای تصویب در مجلس وجود ندارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که تصویب پروتکل الحاقی نیاز به تصویب مجلس دارد گفت: ملاک اظهار نظر‌های ما حرف‌های تیم مذاکره کننده ایرانی است، ما به تیم مذاکره کنندمان اعتماد داریم و به آمریکایی‌ها بی‌اعتمادیم. به همین دلیل ملاک ما حرف‌های آنها نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، علاء الدین بروجردی در حاشیه جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در جمع خبرنگاران به بیان توضیحاتی در خصوص جزییات بیانیه لوزان پرداخت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا پذیرش پروتکل الحاقی نیاز به تصویب مجلس دارد گفت: 10 سال گذشته که دولت به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا کرد اعلام کردیم که اگر موضوع هسته‌ای ایران از شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل منتقل شود دولت را مکلف خواهیم کرد که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. آنها موضوع را به شورای امنیت منتقل کردند و ما نیز مصوب و دولت را مکلف کردیم؛ به همین دلیل در آن زمان اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شد.

بروجردی ادامه داد: بنابراین اجرای پروتکل الحاقی حتما به مصوبه مجلس نیاز دارد و این چیزی است که رسما تیم مذاکره کننده اعلام کرده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یاد آور شد: در ده سال گذشته به این دلیل اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را به صورت مشروط متوقف کردیم که اگر این موضوع از شورای حکام به شورای امنیت منتقل شود باید این اتفاق بیفتد. فرض بر این است که با لغو شدن 6 قطعنامه مجددا وضعیت مساله هسته‌ای ما از شورای امنیت خارج و به حالت عادی برگردد که این شرایط قبل از مصوبه مجلس است. بر این اساس است که می‌توان گفت: اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به صورت موقت همان وضعیت ده سال قبل را طراحی می‌کند.

بروجردی در ادامه در خصوص این که آیا نمایندگان مجلس با تصویب پروتکل الحاقی موافقت می‌کنند گفت: این موضوع در مقطع فعلی مطرح نیست و حتما در زمان خواست خود بحث می‌شود اما نظرات مخالف در مجلس فراوان است و حتما یک راه همواری برای چنین مصوبه‌ای در مجلس وجود ندارد.

ادامه دارد ...

کد N780264

وبگردی