آفتاب

تشکیل کمیته انسانی در یمن توسط ائتلاف عربی/خروج ده‌ها تبعه عرب از یمن

تشکیل کمیته انسانی در یمن توسط ائتلاف عربی/خروج ده‌ها تبعه عرب از یمن

سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان از تشکیل کمیته‌ای برای خارج کردن اتباع خارجی از یمن و ورود کمک‌های بشردوستانه به این کشور خبر داد. در همین حال چند کشور عربی از جمله الجزایر، اردن، تونس و سودان ده‌ها تبعه خود را از یمن خارج کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف عربی در یمن تاکید کرد: اقدام انسانی بخش جدایی‌ناپذیر از اقدام نظامی است و ما از تمامی کشورها و نهادهای بین‌المللی می‌خواهیم تا با ائتلاف عربی برای تسهیل عملیات امدادرسانی و خارج کردن اتباع خارجی همکاری کنند.

وی گفت: وزارت دفاع شماره تلفن و ایمیل‌هایی را روی پایگاه اینترنتی خود منتشر خواهد کرد و ما در این‌ باره با سازمان صلیب سرخ تماس برقرار کرده‌ایم.

عسیری بر اهمیت ارائه اطلاعات دقیق در خصوص کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه یا تعداد اتباع از سوی کشورها و سازمان‌ها تاکید کرد.

وی ادعا کرد: اوضاع در حال حاضر در عدن آرام است و شهر تحت کنترل نیروهای حامی عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن قرار دارد و حوثی‌ها تنها کنترل چند منطقه را برعهده دارند.

عسیری افزود: نامساعد بودن آب و هوا مانع انجام حملات بیشتر ما شد اما کمک‌رسانی‌ها به نیروهای منصور هادی همچنان ادامه دارد.

وی در خصوص امنیت گذرگاه آبی در تنگه باب المندب گفت: ائتلاف رفت و آمد کشتی‌ها را زیرنظر دارد تا مانع رسیدن کمک به حوثی‌ها شود.

عسیری در خصوص اینکه هواپیماهای روسی برای حوثی‌ها سلاح ارسال کرده‌اند یا خیر گفت: هواپیماهایی که اتباع روسی را خارج کردند از دو کشور مصر و اردن بودند و فکر نمی‌کنم حوثی‌ها را به سلاح مجهز کرده باشند.

وی در خصوص درخواست صلیب سرخ برای آتش‌بس انسانی در یمن نیز گفت: اگر رهبران سیاسی این اقدام را ضروری بدانند ما آن را انجام خواهیم داد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه الجزایر اعلام کرد که 160 تبعه خود را به دلیل وخامت اوضاع از یمن خارج کرده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری الجزایر 40 تونسی، 15 موریتانیایی، هشت لیبیایی، سه مراکشی و یک فلسطینی نیز از طریق هواپیمای الجزایری از یمن خارج شدند.

اردن نیز 51 شهروند خود را از طریق خاک عربستان از یمن خارج کرد.

در این راستا نخستین مجموعه از اتباع سودانی در یمن وارد فرودگاه خارطوم شدند این در حالی است که از امروز با هماهنگی مسئولان یمن اتباع سودانی از این کشور خارج خواهند شد.

همچنین عصر شنبه 110 اندونزیایی به عنوان نخستین گروه از اقلیت اندونزیایی از طریق گذرگاه مرزی در منطقه جازان فرودگاه ملک عبدالله بن عبدالعزیز در این منطقه را ترک کردند. تعداد اندونزیایی‌های مقیم یمن 263 تن است.

انتهای پیام

کد N780130

وبگردی