آفتاب
رئیس سازمان اوقاف تشریح کرد

اولویت‌های کاری اوقاف در سال 94

اولویت‌های کاری اوقاف در سال 94

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تشریح اولویت‌های برنامه‌ای و کاری سازمان اوقاف در سال 94 گفت: کارکنان و مسئولان سازمان اوقاف باید با همدلی، همزبانی و همراهی در جهت انجام وظایف محوله و پیشبرد امور و برنامه‌ها گام بردارند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی در نشست با معاونین، مدیران و کارکنان سازمان اوقاف با تبریک آغاز سال جدید اظهار کرد: امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه عید نوروز یک عید اسلامی است، افزود: این عید در عین حال که ملی است، رنگ و بوی اهل بیت و قرآن یافته است و تمامی مردم علاقه مندند، لحظه تحویل سال را در حرم مطهر و منور اهل بیت (ع) و آستان مقدس امامزادگان سپری کنند و زندگی و شروع سال را با قرآن و اهل بیت (ع) آغاز کنند.

محمدی با اشاره به اینکه این عید دیگر باستانی نیست بلکه اهل بیتی، قرآنی و مردمی است، تصریح کرد: افرادی هم که در لحظه تحویل سال نو در این حرم‌ها حضور می‌یابند، در آن لحظات به خداوند متعال و اهل بیت (ع) توسل پیدا می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: مقام معظم رهبری برگرفته از آیات قرآن فرمودند که نظام باید چهار پایه اسلامی؛ نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر را داشته باشد و مسئولان هم باید این چهار پایه اصلی را ملاک کار و برنامه خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری مهمترین معروف را اقامه نظام اسلامی در جامعه و مهمترین منکر را ایستادگی برابر نظام کفر برشمردند، افزود: امام حسین (ع) نیز مهمترین امر به معروف را که ایستادگی در برابر ظلم بود، انجام داد.

محمدی با بیان اینکه مقام معظم رهبری ایجاد و حفظ نظام را بزرگترین و مهمترین معروف دانستند، گفت: مهمترین منکر؛ ابتذال اخلاقی، کمک به دشمنان اسلامی، تضعیف فرهنگ اسلامی و تضعیف اقتصاد جامعه اسلامی است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: در محیط اداری نیز هر فرد و کارمندی که در محیط کاری‌اش، به وظیفه خود بد و نادرست عمل کند، مرتکب منکر شده و اگر خوب و به موقع انجام دهد، معروف است.

وی ادامه داد: شعار امسال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» است که مجموعه نظام اسلامی و همه دستگاهها را در بر می‌گیرد و مقام معظم رهبری هم فرمودند، همگان با هر سلیقه و گرایش فکری باید از دولت مشروع کشور حمایت کنند.

محمدی با بیان اینکه سخنان رهبری پیرامون همدلی و همزبانی مسئولان و ملت را باید در سازمان اوقاف نیز اجرایی کنیم، گفت: باید در سازمان میان مسئولان و کارکنان همدلی، همزبانی و همراهی وجود داشته باشد تا بتوانند برای انجام وظایف، حل مشکلات و پیشبرد مأموریت‌ها گام بردارند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه کارکنان حق دارند از مسئولان و مدیران انتقاد کنند اما با این شرط که باعث سلب اعتماد عمومی از سازمان نشود، افزود: سازمان اوقاف متعلق به اشخاص نیست، بلکه متعلق به مردم است بنابراین نباید اعتماد عمومی را از این سازمان سلب کرد.

وی با اشاره به اینکه همدلی، همزبانی و همکاری در جهت انجام وظایف در محیط سازمان اوقاف باید ایجاد شود، گفت: تذکر و انتقاد باید وجود داشته باشد، زیرا در غیر این صورت رشد نخواهیم داشت اما این انتقادها نباید اعتماد عمومی را سلب کند و کارکنان و مسئولان علاوه بر همدلی و همزبانی باید با همکاری و همراهی با یکدیگر در جهت انجام وظایف، ماموریت‌ها و تکالیف و حل مشکلات گام بردارند.

محمدی با بیان اینکه مقام معظم رهبری همراهی در بیانات نوروزی مردم و جوانان با اهداف نظام اسلامی و امام راحل و همچنین ایمان و اعتقاد آنان را مهمترین فرصت در زمان کنونی برشمردند، تصریح کرد: ایشان فرمودند؛ نشان این همدلی و همزبانی حضور پرشور و گسترده مردم بعد از 36 سال از عمر انقلاب اسلامی در راهپیمایی 22 بهمن است که اقشار مختلف مردم برای دفاع از انقلاب، امام و مقام ولایت به میدان آمدند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه پیشرفت‌های علمی در زمان تحریم در فرمایشات مقام معظم رهبری یک فرصت مهم برای کشور تلقی شد، گفت: براساس اعلام دشمنان از سال 89 تاکنون فلج کننده‌ترین تحریم‌ها عیله جمهوری اسلامی ایران وضع شده است اما در این مدت زمانی، ایران اسلامی پیشرفت‌های علمی و سیاسی متعددی را بدست آورد که مقام معظم رهبری در سخنانشان فاز 12 پارس جنوبی را مصداق این موارد برشمردند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری اقتصاد ملی را یکی از چالش‌های کشور برشمردند، تصریح کرد: سازمان اوقاف به برکت اعتقاد و ایمان مردم از گذشته تاکنون که بخشی یا تمام سرمایه خود را برای خدا، قرآن، اهل بیت (ع)، ملت و کشور وقف می‌کنند، می‌تواند با یک برنامه‌ریزی بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند.

محمدی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تلاش در مسیر اقتصادی را کار جهادی نامیدند، افزود: در این مسیر باید به صورت جهادی و و بسیجی کار کرد چرا که در این عرصه با جنگی تمام عیار و غیر مشهود مواجه هستیم؛ در جنگ تحمیلی اقدامات دشمن ملموس بود اما در این عرصه اقدامات آنها ناملموس است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در سال 93 در مسیر اجرای امینانه نیات واقفان گام‌های کم نظیر و حتی بی نظیری در سازمان اوقاف برداشته شد، افزود: اجرای امینانه نیات واقفان از اولویت‌های کاری سازمان در سال 94 است و باید دانست اجرای نیات واقفان بدون جهاد اقتصادی بی معناست زیرا اگر موقوفه صحیح اداره نشود تا به درآمد برسد، امکان اجرای نیات وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه باید درآمد رقبات بگونه‌ای تعریف شود که توجیه اقتصادی داشته باشد، افزود: باید در سال 94 تمام اجاره‌نامه‌های موقوفات از لحاظ ارزش و اعتبار به روز باشد تا بعد از صرف هزینه‌های مورد نیاز نگهداری رقبه، امکان اجرای نیت فراهم شود.

محمدی با بیان اینکه در سال گذشته وقف‌نامه‌ها و نیات واقفان بازخوانی شد و تمامی اسناد اسکن شد، تصریح کرد: در سال قبل بیش از 97 درصد وقف نامه‌ها بازخوانی شد و در برخی استانها این امر بصورت صد در صدی پایان یافت و باقی کار نیز باید در سال 94 اتمام یابد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه شناسایی رقبات در سال گذشته آغاز شد، افزود: باید تمامی رقبات کشور از لحاظ وضعیت، اطلاعات توصیفی، مکانی و جغرافیایی رصد شوند که در دوماه آخر سال 93، از 28 استان کشور بازرسی توسط ستاد سازمان انجام شد که باید این امر و همچنین اخذ اسناد موقوفات در سال 94 باید در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه با پایان یافتن این اقدامات دیگر رقبه‌ای مبهم و ناشناس در کشور باقی نخواهد ماند، گفت: تک تک رقبات منفعتی کشور باید دارای درآمد شود و اگر در این راه مشکلی وجود دارد باید مرتفع شود.

محمدی با بیان اینکه برای تحقق اهداف و ماموریت‌های سازمان در سال 94 ، باید تمامی کارکنان با تمام توان اقدام کنند و این شرعا و قانونا حجت است، تصریح کرد: مسئولان و معاونان در هر بخش باید برنامه سال 94 را برای کارکنان تبیین کنند و با برنامه ریزی لازم برای تحقق جز به جز آن اقدام کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: البته برنامه ریزی 10 درصد کار است و 90 درصد دیگر مربوط به اجرا، پیگیری، همت و تلاش مضاعف است.

وی اضافه کرد: ایجاد سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه را که با همدلی و همراهی تمامی کارکنان در کشور ایجاد شد و هم اکنون در 750 نقطه در دسترس است و یا صدور و ثبت اسناد اجاره موقوفات به صورت سیستمی که هم اکنون بیش از 900 هزار سند اجاره در کشور ایجاد شده است و یا تبدیل اسناد مالی از سنتی به الکترونیکی را می‌توان در این باره مثال زد که نمونه‌ای از کارهای جهادی است.

وی با بیان اینکه امسال باید در برنامه‌های تبلیغی و ترویجی خود در سازمان به اشکال دیگر وقف نیز توجه کنیم، افزود: ترویج وقف ثلث اموال، حبس، هبه و نذر باید در دستور کار قرار گیرد.

محمدی با اشاره به اینکه اگر بهترین برنامه، بودجه و نیروی انسانی در اختیار باشد اما همدلی، همزبانی و همراهی نباشد، کارها پیش نخواهد رفت، گفت: منشا اصلی همراهی در امور آن است که کار برای خدا باشد زیرا اگر کاری را برای خدا شروع کنیم، همدل و همزبان خواهیم شد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه خاطر نشان کرد: امیدوارم سال 94؛ سال خدمت به قرآن و اهل بیت (ع)، خدمت به موقوف العلیهم شامل؛ بیماران، جوانان نیازمندان، ایتام و نیازمندان باشد، زیرا اگر این عزیران از ما راضی باشند، سعادت دنیا و آخرت نیز نصیب همه خواهد شد.

انتهای پیام

کد N780002

وبگردی