آفتاب

تجاوز نظامی عربستان به یمن؛ لکه ننگ دیگری بر پیشانی آل‌سعود

تجاوز نظامی عربستان به یمن؛ لکه ننگ دیگری بر پیشانی آل‌سعود

آل‌سعود با تجاوز نظامی آشکار به یمن نشان داد که در ارتکاب جنایت علیه ملت‌های مسلمان گوی سبقت را حتی از ارباب خود یعنی رژیم صهیونیستی ربوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری مهر، تجاوز نظامی آشکار عربستان سعودی به یمن به بهانه ادعای واهی حمایت از مشروعیت ـ نداشته ـ «منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری این کشور وارد روز دهم خود شده است. این درحالی است که سازمان‌های حقوق بشری در یمن از افزایش شمار تلفات این حملات وحشیانه به ۸۵۷ کشته و ۱۲۱۴ زخمی که در میان آنها تعداد زیادی زن و کودک دیده می‌شوند، خبر می‌دهند.

در این حملات که همچنان بدون وقفه ادامه داشته و در بسیاری از موارد مناطق مسکونی و غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند، ۱۰ کشور از جمله اعضای شورای همکاری خلیج فارس به جز عمان به همراه مصر، پاکستان و مغرب مشارکت دارند. علاوه بر این، حمایت‌های گسترده مالی، نظامی و سیاسی بین‌المللی و در رأس آنها حمایت واشنگتن از این حملات به رنج و محنت مردم بی‌دفاع یمن افزوده است. مقامات سعودی حتی آتش‌بس دو ساعته درمانی را که به منظور امدادرسانی و ارسال کمک‌های پزشکی و درمان مجروحان یمنی توسط سازمان ملل پیشنهاد شده بود را نپذیرفتند و این حاکی از عمق جنایتی است که غنی‌‎ترین کشور عرب به فقیرترین کشور روا داشته است.

تجاوز نظامی به یمن؛ سؤالاتی که تاکنون بی‌جواب مانده‌اند

به محض اینکه عربستان سعودی تجاوز نظامی خود به یمن را با حمایت آشکار آمریکا و برخی از کشورهای عربی و غربی آغاز کرد، سؤالات بسیاری پیرامون ماهیت این تجاوز و اهداف آن مطرح شد که سعودی‌ها تا به امروز به آنها پاسخی نداده‌اند. اولین سؤالی که در این رابطه به ذهن متبادر شد این بود که چرا عربستان با تشکیل یک ائتلاف عربی ـ آمریکایی به بهانه بازپس‌گیری مشروعیت از دست رفته «منصور هادی» دست به چنین حملات وحشیانه‌ای زد، درحالی که بارها شاهد تجاوزهای آشکار رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان و کشته شدن هزاران غیرنظامی بی‌دفاع بود اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از این جنایت‌ها نکرد؟

سؤال دیگر این است که چرا مقامات سعودی دقیقا در همین برهه از زمان که کشورهای منطقه با بحران‌های گسترده دست و پنجه نرم می‌کنند و منتظر یافتن راه‌حل‌های فوری برای حل این بحران‌ها هستند، دست به چنین حمله وحشیانه‌ای می‌زند؟ اسناد و شواهد زیادی وجود دارند مبنی بر اینکه عربستان سعودی در رأس کشورهای حامی تروریسم در منطقه قرار دارد، اما با این وجود آل‌سعود هیچگاه به این سؤال پاسخ نداده است که به چه علت به طور مستقیم و دوشا دوش تروریست‌های تحت امر خود وارد میدان شد؟

سؤال سوم این است که چیزی باعث شد تا عربستان سعودی تا این حد در حمله به یمن عجله کند و حتی برای این اقدام به شورای امنیت سازمان ملل که تنها نهاد رسمی برای صدور مجوز حمله نظامی است، مراجعه نکند؟ این درحالی است که مقامات سعودی نمی‌توانند نسبت به این موضوع که حمله بدون مجوز شورای امنیت، تجاوز آشکار به تمامیت ارضی یک کشور تلقی می‌شود، اظهار بی‌اطلاعی کنند.

سؤال بعدی این است که چرا مقامات سعودی با وجود تظاهرات گسترده مردمی در یمن که چندین بار به منظور محکومیت دخالت‌های آل‌سعود در این کشور برپا شد، همچنان قصد دارند سیاست‌های خود را به مردم یمن دیکته کنند؟ این سؤالات و ده‌ها سؤال بدون جواب دیگر بهترین سند برای رد تمامی ادعاها و بهانه‌های پوچ سعودی‎ها در رابطه با اهداف آنها از حمله به یمن است. بر همین اساس می‌توان گفت که بدون شک اگر تلاش «منصور هادی» برای افزایش نا امنی‌ها در یمن و منطقه نبود، اکنون سعودی‌ها در قامت حامی آن به این کشور یورش نمی‌بردند. علاوه بر این، عربستان سعودی همواره مجری پروژه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده و در راستای تجزیه منطقه و غارت ثروت‌های آن گام بر می‌دارد.

تلاش عربستان برای گسترش دامنه ائتلاف ضد یمنی

در حالی كه ترديدها نسبت به موفقيت عربستان در مواجهه با مردم يمن روز به روز افزايش می يابد، مقامات سعودی در انديشه يافتن متحدان جديدی براي خود هستند. در آخرين مورد از اين دست فعاليت‌ها، سفير عربستان در آلمان روز شنبه ٢٨ مارس در نشستی با سفير افغانستان در برلين خواستار حمايت رسمی این كشور از ائتلاف و كمك به تكميل نيروی لازم براي انجام عمليات زمينی در آينده عليه يمن شد. وی در اين جلسه، ضمن تشكر از مواضع رئيس جمهور اشرف غنی، نسبت به عربستان، در خصوص افزايش كمك های رياض به دولت كابل در صورت اعزام نيروی زميني در ائتلاف، قول مساعد داد.

نگرانی عربستان از رويارويی مستقيم با نيروهای مردمي يمن

سرتیپ «حسین العساف»، معاون فرمانده نیروی زمینی آل‌سعود از تقابل مستقیم با نیروهای مردمی یمن ابراز نگرانی کرده است. وی روز یکشنبه هفته گذشته در جریان نشست مشترک فرماندهان ارشد نیروی زمینی و هوایی عربستان با محمد بن سلمان، وزیر دفاع این کشور ضمن تأکید بر ضرورت نابودی کلیه زیرساخت‌های یمن توسط نیروی هوایی، خواستار اتخاذ تمهیدانی به منظور عدم نیاز به رویارویی مستقیم با نیروهای مردمی یمن شد.

یمن؛ ویتنام سعودی‌ها

برخی تحلیلگران معتقدند که بعید نیست یمن به ویتنام نظامیان آل‌سعود تبدیل شود. به گفته این تحلیلگران حوثی‌های یمن از قدرت زیادی برای نبرد در اراضی خود برخوردار هستند. علاوه بر این، آنها از حمایت گسترده مردمی نیز بهره برده و از لحاظ تجهیزات نظامی هم نمی‌توان گفت که در سطح ضعیفی قرار دارند. در همین ارتباط «هادی العجلیکی» از اعضای ارشد جنبش انصارالله در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرده که موشک‌های پیشرفته روسی به دست این جنبش رسیده است. وی همچنین تأکید کرد که دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای عربی از ردیابی این موشک‌ها عاجز هستند.

پیش‌بینی رسانه‌ها از شکست عربستان سعودی در یمن

با گذشت ۱۰ روز از حملات وحشیانه سعودی‌ها به یمن، تاکنون هیچ نشانه‌‌ای مبنی بر تسلیم مردم یمن آشکار نشده است. به گفته کارشناسان عربستان سعودی با وجود بهره‌مندی از جدیدترین تسلیحات جنگی تاکنون نتوانسته است برتری خود را به انصارالله که از آن به عنوان یک گروه کوچک یاد می‌کند، دیکته کند. آنها همچنین بر این باورند که تنها دستاورد آل‌سعود در این جنگ نابرابر کشتن بیش از پیش غیرنظامیان و افراد بی‌دفاع است. رسانه‌های عربی نیز اعتقاد دارند که در صورت طولانی‌تر شدن این جنگ و انتشار تصاویر فاجعه‌بار آن در رسانه‌های کشورهای مختلف، به تدریج ملت‌ها نیز به مخالفت با آل‌سعود برخواهند خاست.

کد N779826

وبگردی