آفتاب
سراج عنوان کرد

بهبود عملکرد نظام اداری با تاکید بر مقابله با عوامل و مصادیق فساد

بهبود عملکرد نظام اداری با تاکید بر مقابله با عوامل و مصادیق فساد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بهبود عملکرد نظام اداری کشور با تاکید بر نظارت هدفمند و مقابله با عوامل و مصادیق فساد، رویکرد حاکم بر برنامه‌های سازمان در سال جدید است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناصر سراج صبح امروز در مراسمی که به مناسبت آغاز سال جدید در سازمان برگزار شد، با اشاره به شعار سال گفت: مقام معظم رهبری سال جدید را به‌عنوان «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» نام‌گذاری کردند. شاید گفته شود با این نام‌گذاری سازمان بازرسی باید دست از کار بکشد که البته قطعاً منظور این نیست.

وی ادامه داد: منظور این است کاری که سازمان بازرسی کل کشور انجام می‌دهد قانونی و قاطع باشد. چون می‌خواهیم کمک کنیم تا دستگاه‌ها به اهداف تعیین‌شده خود دست یابند. قطعاً دولت هم مدنظرش این نیست که سازمان دست از کار بکشد. دولت هم می‌خواهد فسادهایی که در برخی ادارات وجود دارد - و البته خیلی کم است ولی کم آن نیز قابل‌قبول نیست - برطرف شود. همه علاقه دارند ما دولتی پاک داشته باشیم، البته منظورم از دولت، دولت به معنای حاکمیت است و نه صرفاً قوه مجریه.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه امر نظارت و بازرسی بر اساس اصول قانون اساسی و حدود اختیارات تعریف‌ شده، مأموریت اساسی سازمان بازرسی کل کشور به شمار می‌آید، گفت: با مداقه در سیاست‌های کلی قضایی(سیاست‌های هفده‌گانه) و سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری«مدظله‌العالی» ضروری است سازمان در تحقق اهداف و مأموریت‌های محوله، ضمن اتکاء به راهبردهای ابلاغی، سازوکارهای اجرایی لازم را در جهت تحقق اهداف کلان، ارتقاء کارآمدی و اثربخشی نظام نظارت و بازرسی و کمک به فرآیند تصمیم سازی و تصمیم‌گیری نظام اجرایی با انجام نظارت و بازرسی‌های هدفمند، پیش‌بینی و عملیاتی کند.

وی در ادامه به رویکردهای حاکم بر برنامه‌های نظارت و بازرسی سازمان بازرسی در سال 94 اشاره کرد و افزود: بهبود عملکرد نظام اداری کشور با تاکید بر نظارت هدفمند و مقابله با عوامل و مصادیق فساد، رویکرد حاکم بر برنامه‌های سازمان در سال جدید است.

سراج درباره راهبردهای نظارت و بازرسی در سال 94 هم گفت: «اصلاح ساختارها و فرآیندها در نظام اداری و اجرایی کشور»، «شناسایی و مقابله با سوء جریان‌های اداری و مفاسد اقتصادی»، «تقویت نظارت‌های الکترونیک و راهبردی و ارائه گزارش‌های هشداردهنده»، «تقویت فرهنگ نظارت‌پذیری و پاسخگویی و خودکنترلی در دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور»، «ایجاد هم‌افزایی و کمک به ارتقاء و بهبود عملکرد واحدهای نظارتی دستگاه‌های اجرایی» و «فعال‌سازی و ارتقاء فرصت‌ها و ظرفیت‌های نظارت همگانی در کشور با توسعه و تقویت تشکل‌های مردم‌نهاد» از جمله راهبردهای نظارت و بازرسی در سال جاری است که باید مدنظر مدیران و کارکنان سازمان باشد.

وی با تاکید بر مهم‌ترین موضوعات و حوزه‌های کلیدی در سال 94 خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور باید با توجه به تغییرات فضای سیاسی و اقتصادی کشور و نیز با تاکید بر پیام نوروزی مقام معظم رهبری نقش فعال و محوری ایفا کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: نظارت بر نحوه‌ عملیاتی شدن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با تاکید بر محورهای «اقتصاد دانش بینان و کارآفرینی»،« بهره‌وری در تولید»،«تأمین امنیت غذایی»،«مدیریت مصرف»،« توسعه صادرات»،«اصلاح نظام درآمدی دولت» و «شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد» نیز یکی از وظایف مهم و کلیدی سازمان در سال جدید است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره مبارزه قاطع با زمین‌خواری در سال گذشته گفت: موضوع دیگری که باید موردتوجه ما قرار گیرد، پایش هدفمند در حوزه زمین از جمله جلوگیری از تصرف، تجاوز، تخریب و تغییر کاربری اراضی ملی، منابع طبیعی و کشاورزی است. همچنین باید بر صیانت از منابع آب با تأکید بر آب‌های زیرزمینی نظارت دقیق داشت.

«نظارت بر عملکرد بازارهای غیرمتشکل پولی ازجمله صندوق‌های قرض‌الحسنه، مؤسسات و تعاونی‌های مالی و اعتباری و صرافی‌ها» و «نظارت بر اعطاء و مصرف تسهیلات و وصول مطالبات غیرجاری بانک‌ها» نیز ازجمله موضوعاتی بود که سراج بر اهمیت آن در سال جدید تأکید کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین «نظارت بر نحوه عملکرد و مدیریت بر منابع و مصارف صندوق‌های بازنشستگی»،«پایش نظام گمرکی و نظام بیمه» و «پایش طرح تحول نظام سلامت» را از دیگر موضوعات کلیدی سازمان در سال جدید عنوان کرد.

وی همچنین با تاکید بر پایش نظام مالیاتی کشور گفت: باید بر اجرای صحیح مالیات بر ارزش افزوده نظارت و از فرار مالیاتی جلوگیری کرد.

سراج در ادامه از مدیران و کارکنان سازمان خواست چالش‌ها، تهدیدها و معضلات ملی و استانی را آسیب‌شناسی، احصاء و اولویت‌بندی کرده و بر موضوعات مهم نظارت و بازرسی تمرکز کنند.

وی همچنین با تاکید بر کلان‌نگری و جامعیت در موضوعات نظارت و بازرسی گفت: باید با اجرای به‌موقع و ارتقاء کیفی برنامه‌ها، توجه و تلاش نمود اثربخشی گزارش‌های سازمان ارتقاء یابد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان ارتقاء ظرفیت نظارتی سازمان با هدف پیش‌بینی و تلاش در جهت پیشگیری از وقوع سوء جریانات، انحرافات و تخلفات اداری و مالی را مطالبه بعدی خود از مدیران و کارکنان سازمان عنوان کرد.

انتهای پیام

کد N779486

وبگردی