آفتاب

حمایت کلینتون از تفاهم سیاسی ایران و 1+5

حمایت کلینتون از تفاهم سیاسی ایران و 1+5

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا با حمایت از تفاهم سیاسی حاصل شده میان ایران و گروه 1+5، گفت: این تفاهم مشترک گامی است مهم در جهت دستیابی به یک توافق هسته‌ای جامع.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، هیلاری کلینتون شب گذشته پس از آنکه ایران و گروه 1+5 اعلام کردند توانسته‌اند به یک تفاهم سیاسی مشترک بر سر برنامه هسته‌ای ایران و چگونگی لغو تحریم‌های بین‌المللی این کشور دست یابند با انتشار بیانیه‌ای قویاً از این تفاهم‌نامه حمایت کرد.

بر اساس این گزارش کلینتون که یکی از نامزدهای احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا به شمار می‌آید در بیانیه خود آورده است: من قویاً از این تفاهم به عنوان گامی که موجب افزایش امنیت در آمریکا و جامعه بین‌المللی می‌شود، حمایت می‌کنم.

در ادامه این بیانیه آمده است: تفاهمی که ایران و قدرت‌های جهانی توانستند به آن دست پیدا کنند گامی است بسیار مهم در جهت حصول توافق جامع که موجب جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و تقویت امنیت آمریکا، اسرائیل و منطقه می‌شود.

کلینتون در بیانیه خود همچنین از تلاش‌های باراک اوباما رئیس جمهور و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تشکر کرد و گفت: رئیس جمهور و وزیر امور خارجه بسیار مصمم و مصر بودند تا با تکیه بر یک دهه فشار از سوی هر دو حزب و دیپلماسی به این هدف دست پیدا کنند.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا تأکید کرد: راه باقیمانده تا حصول توافق نهایی تا ژوئن سال 2015 آسان نخواهد بود بلکه بسیار حساس و سرنوشت‌ساز خواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین من قویاً از تلاش‌های رئیس‌جمهور اوباما و جان کری وزیر امور خارجه از الان تا ماه ژوئن برای دستیابی به یک توافق نهایی حمایت می‌کنم که به طور قابل راستی‌آزمایی موجب مسدود شدن تمام راه‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای خواهد شد و یک برنامه بازرسی بیشتر را در پی خواهد داشت بدون این‌که تأسیساتی از این محدودیت‌ها مستثنی باشند.

کلینتون افزود: این تفاهم همچنین زمان گریز هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد و پیامدهای شفاف و مشخصی را در صورت نقض تعهدات تعیین می‌کند.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا یادآور شد: در ماه‌های باقیمانده تا ژوئن کارهای زیادی برای انجام دادن و حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. اما اکنون دیپلماسی ارزش آن را دارد که به آن فرصت موفقیت داده شود.

وی در ادامه با تکیه بر این ادعا که ایران در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای است، گفت: مسئولیت با ایران است. این کشور هیچ‌گاه نمی‌تواند اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را پیدا کند. همچنین ضروری است که این تلاش‌ها بخشی از یک استراتژی جامع برای زیر نظر داشتن اهداف منطقه‌ای ایران دفاع از هم‌پیمانان و شرکایمان باشد.

به گزارش ایسنا، ادعای کلینتون در رابطه با دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید داشته‌ و اعلام کرده‌اند سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی نداشته و نخواهد داشت.

انتهای پیام

کد N778447

وبگردی