آفتاب
گذر میراث فرهنگی و صنایع دستی زنجان از سالهای خاکستری /

افزایش بازدیدها از گنبد تاریخی سلطانیه

افزایش بازدیدها از گنبد تاریخی سلطانیه

زنجان-آثار تاریخی و گردشگری و همچنین هنر صنایع دستی استان زنجان این روزها همزمان با ایام تعطیلات نوروزی روزهای خوشی را سپری می کنند و مسافران نوروزی استقبال خوبی از آنها دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: گنبد سلطانیه در آستانه ثبت یک رکورد به لحاظ تعداد بازدیدکنندگان است و تا به امروز ۱۹ هزار و ۵۵۷ مسافر نوروزی و گردشگر از این گنبد تاریخی بازدید کرده‌اند.

یحیی رحمتی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: با اشاره به اینکه گنبد سلطانیه در آستانه ثبت یک رکورد به لحاظ تعداد بازدیدکنندگان است از افزایش چشمگیر بازدید گردشگران از گنبد عظیم سلطانیه خبرداد و افزود: تا به امروز ۱۹ هزار و ۵۵۷ مسافر نوروزی و گردشگر از این گنبد تاریخی بازدید کرده‌اند.

وی ادامه داد: ۱۰ هزار و ۵۲ نفر از بنای رختشویخانه، موزه مردان‌نمکی ۹ هزار و  ۹۲۸ نفر و غار کتله‌خور چهار هزار و  ۹۵ نفر بوده است.

رحمتی افزود: موزه دارایی از ۲۷ اسفندماه سال گذشته تا دیروز پذیرای ۳۶۰۰ مسافر نوروزی و گردشگر بوده است. همچنین بنای چلبی‌اوغلی با ۱۳۶۷ نفر، حسینیه اعظم زنجان با ۳۶۸۰ نفر و بنای ملاحسن کاشی نیز با ۵۸۹ نفر میزبان هموطنان‌مان در این ایام بوده‌اند.

همچنین معاون صنایع دستی گفت:  از مجموع ۲۹۵ مركز و غرفه نمایش و فروش محصولات صنایع دستی، تعداد ۱۱۴ غرفه توسط اداره كل استان زنجان- تعداد ۱۶۴ فروشگاه فعال صنایع دستی- ۹ فروشگاه بین راهی و ۸ كارگاه فعال برای بازدیدگردشگران در طرح كارگاه گردی را شامل می شود.

محمود علیمحمدی افزود: طبق بررسیها و آمارگیری میدانی روزانه بالغ بر ۶۰۰ میلیون ریال محصولات صنایع دستی به فروش می رسد.

وی اظهار داشت: طی هفته گذشته رقمی بالغ بر ۴۲۰۰ میلیون ریال انواع محصولات صنایع دستی به فروش رسیده است.

محمدی  با بیان اینكه بیشترین میزان استقبال گردشگران از چاقوی زنجان بوده ادامه داد مس زنجان و ملیله در رتبه های بعدی قرار دارند.

معاون صنایع دستی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: ملیله كاری از جمله ظریف ترین رشته های فلزکاری و یکی از برجسته ترین صنایع فلزی استان زنجان است.

علیمحمدی گفت: در سالیان دور رواج استعمال ظروف طلا و نقره از سوی طبقات هنر دوست و ثروتمند، موجب گشته بود كه صنعتگران فلز كار،   بویژه زرگران و نقره كاران توجه خود را به زیباترین دست ساخته های ظروف نقره و طلا معطوف دارند و همین دلیلی بر تلاش هنرمندان قدیمی این استان برای تولید  فرآورده های مصرفی و زینتی گردیده بود.

وی متذكر شد: قدیمی ترین ملیله به روایت محققان و باستان شناسان مربوط به سالهای ۵۵۰ تا ۳۳۰ قبل از میلاد (دوره هخامنشی) است.

علیمحمدی در ادامه گفت: متأسفانه به دلیل آن که اکثر اشیاء ملیله به منظور استفاده مجدد ذوب شده اند، نمونه های زیادی در دسترس نیست و تنها از دوره قاجاریه مقداری سرقلیان، گیره استکان و سینی در اندازه های مختلف باقی مانده است.

علیمحمدی اشاره به آثار مكشوفه از ابزار آلات مردان نمكی شماره ۱ و ۴ از معدن چهر آباد زنجان، اضافه كرد: این موضوع نشان می دهد كه هنرمندان ملیله كار در این استان ۱۳۰۰ سال پیش از این، در هنر ملیله كاری مشغول بوده اند و نیز تطابق ابزار و ظروف كشف شده از مرد نمكی شماره ۴نشانگر همخوانی محصولات از جمله زیور آلات در ۲۳۰۰ سال قبل است.

وی اضافه كرد: از هنرمندان قدیمی در اواخر قاجار به استاد حاج اسداله می توان اشاره نمود كه طرح برگ فرنگ را در ملیله ابداع و سبک خاصی را پایه گذاری كرد كه استادكاران امروزی در این سبك مشغول به فعالیت می باشند.

 وی یادآور شد:  گلیمهای این استان با پشم طبیعی رنگ نشده بافته می شود و دامنه رنگهای زنده و طبیعی وتركیبات موجود در آن با طرح های ساده هندسی، بسیار وسیع است.

علیمحمدی اضافه كرد: صاحبان گلیمها اغلب می‌توانند به آسانی انتساب گلیم خود را به طایفه وناحیه یا شهر بخصوصی در این استان اعلام کنند.

وی برخی از طرحها و نقشه های مورد استفاده در گلیم زنجان را توت فرنگی- لچک ترنج- سماور- توسباقا (لاك پشت) - صاندیق (صندوقچه) - پَـقیل- اوچ گل (سه گل) – خشتی – لوزی – سیرقا (گوشواره) و ... معرفی كرد.

گلیم به عنوان یکی از زیراندازهای بشر، دارای سابقه بسیار طولانی می باشد بطوریکه از قراین و شواهد موجود برمی آید نخستین گلیم های دستبافت، بافت بسیار ساده داشته و از نخهای تار و پودی که بصورت یک در میان از زیر و روی یکدیگر می گذشته تشکیل  شده است. درباره قدمت تولید گلیم در زنجان اظهارنظر قاطعانه و صریحی نمی توان کرد، زیرا بدلیل آسیب پذیر بودن الیاف نباتی و حیوانی در برابر عوامل جوی، نمونه های زیادی از تولیدات بدست نیامده لیكن نوع بافته های البسه و زیر اندازهای كشف شده از مردان نمكی معدن چهر آباد زنجان قدمت این شیوه بافت را به ۲۳۰۰ سال پیش از این در استان زنجان باز میگرداند.

از موارد استفاده گلیم در بین طوایف و مناطق مختلف استان میتوان به  رختخواب پیچ- سجاده- خورجین- جوال- جل اسب- پشتی- سفره – زیر انداز و ...، اشاره کرد.

کد N776237

وبگردی