آفتاب
گفتگوی مهر با رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا:

تجاوز عربستان به یمن نقض آشکار حقوق بین الملل است/شکست متجاوزان

تجاوز عربستان به یمن نقض آشکار حقوق بین الملل است/شکست متجاوزان

پروفسور «نادر انتصار» استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا سازمان ملل را به ریاکاری درباره تحولات یمن متهم کرده و گفت موفقیت نظامی در یمن جای تردید دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حملات گسترده هوایی عربستان سعودی و کشورهای متحد آن به یمن و سکوت سازمان های بین المللی در این خصوص و حمایت آمریکا و کشورهای غربی از این اقدام سعودی ها در تضاد آشکار با موازین بین المللی است. هدف از حمله به یمن تحمیل نظم مورد نظر عربستان و حامیان غربی آن است.

موضوعی که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود به آن اشاره کرده بود. نصرالله همچنین تأکید کرده بود که عربستان دهها سال است که بر یمن سیطره دارد و در هر موضوعی دخالت می‌کند، پس رفاه و ثبات در یمن کجاست؟ پیوستن یمن به شورای همکاری خلیج فارس را رد کردید و با مردم این کشور با استکبار و خواری برخورد کردید، آیا شما 6 جنگ علیه انصارالله یا به قول شما، حوثی‌های محاصره شده در صنعاء به راه نینداختید؟ و پس از آن از آن ها خواستید تا نزد شما بیایند و با شما به گفت‌و‌گو بنشینند، شما در یمن جز حمایت از جماعت تکفیری و تغییر مذاهب چه کار دیگری انجام دادید؟

در این خصوص گفتگویی با پروفسور «نادر انتصار» استاد و رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا انجام شده است که مشروح آن در زیر آمده است:

عربستان به یمن حمله هوایی کرد. دلایل این امر چه بود و به چه پشتوانه ای این اقدام و تجاوز را برای خود مشروع دانست؟

بنا بر اطلاعات موجود که علنی شده تصمیم عربستان برای حمله به یمن بعد از آن اتخاذ شده است که حوثی ها در عدن پیشروی کردند و این تصمیم سعودی ها به آمریکا اعلام شده است. با وجود اینکه مقامات آمریکایی اظهارات ضد و نقیضی در این خصوص دارند اما گفته می شود دولت اوباما با حمله عربستان به یمن موافقت کرده است. نیازی نیست که گفته شود چنین اقدامی در تضاد آشکار با حقوق و مقررات بین الملل است. سکوت سازمان ملل در این خصوص نیز بیانگر ریاکاری و استانداردهای دوگانه در این خصوص است که این روزها تبدیل به رویه این سازمان شده است.

چرا عربستان در خصوص یمن دست به حمله هوایی زد و برای نمونه در خصوص سوریه مستقیما وارد عمل نشد و از طریق گروههای تروریستی اهداف خود را پیش برد؟

یمن سال های طولانی حیاط خلوت عربستان سعودی بوده است در حالیکه سوریه یک بازیگر مستقل و بدون وابستگی به عربستان بوده است. علاوه بر این اقدام نظامی علیه سوریه نیاز به توان نظامی زیادتر و توان لجستیکی قوی تری داشت اما یمن یک همسایه ضعیف بود. بنا بر این توسل به گروه های تروریستی در قبال سوریه برای عربستان کم هزینه تر و راحت تر بوده است. البته این نکته را باید در ذهن داشته باشیم تروریست هایی که در سوریه توسط سعودی ها حمایت شدند امروز علیه سعودی ها شده اند.

اتحادیه عرب تشکیل نیروی مشترک عربی را مورد بررسی قرار داد که مورد استقبال مصر و عربستان بود. این نیرو آیا بازوی نظامی سیاست خارجی عربستان و مصر خواهد بود؟

ایجاد یک چنین نیرویی این امکان را به عربستان سعودی خواهد داد تا با در هم تنیدن اهداف خود با اهداف دیگر کشورهای عربی سیاست خارجی خود را «عربی» کند . همچنین ایجاد این نیرو باعث خواهد شد تا مصر که سال ها است از نقش خود در جهان عرب و به ویژه در حوزه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دور شده است مجددا نقش خود را احیا کند. البته من در خصوص موثر و کار آمد بودن این نیرو در درازمدت تردید دارم ولی در کوتاه مدت این نیرو موجب پوشش اختلافات کشورهای عربی خواهد شد و موجب وحدت آنها.

مصر وارد بحران یمن شده است. از سوی دیگر این کشور همواره امنیت منطقه خلیج فارس را امنیت خود قلمداد کرده و همواره در قالبهای مختلف از جمله بیانیه دمشق سعی کرده نظم امنیتی خلیج فارس را شکل دهد. در مورد یمن چه نظمی مورد توجه مصر است و نقش آفرینی مصر در این نظم چگونه خواهد بود؟

مداخلات مصر در یمن سابقه ای طولانی دارد و در زمان نظام عبدالناصر در مصر بود که مصر بطور گسترده ای در درگیری های قومیتی یمن وارد شد، مداخله ای که برای مصر هزینه بسیاری در پی داشت و نهایتا نیروهای نظامی مصر بطور مفتضحانه ای مجبور به خروج از یمن شد. بعد از دوران عبدالناصر هم مصر سعی کرد در خلیج فارس حضور یابد و سنگری برای خود ایجاد کند که موفق نبوده است. امروز هم دیکتاتورهای نظامی مصر در وضعیتی نیستند که بتوانند حضور نظامی گسترده و پایداری در خارج از این کشور داشته باشند. موفقیت مداخله نظامی در کشوری مثل یمن جای تردید دارد و  می تواند تبعاتش به مصر برگردد و موجب بی ثباتی دیکتاتوری نظامی حاکم بر این کشور شود. تنها چیزی که مصر در حال حاضر از مداخله در یمن به دنبالش است این است که بتواند نظام مورد حمایت سعودی ها را به این کشور برگرداند تا از این طریق پول های خاندان سعودی به دیکتاتوری نظامی این کشور تزریق شوند.

آینده تحولات یمن را چگونه ارزیابی می کنید و این تحولات چه آثاری بر نظم های منطقه خاورمیانه و خلیج فارس خواهد داشت؟

اقدام نظامی عربستان سعودی در یمن بی تردید موجب قوت گرفتن بسیاری از نیروهایی خواهد شد که بی ثباتی در منطقه را افزایش می دهند. اما پیش بینی دقیق تبعات ناشی از اقدام عربستان در یمن خیلی قابل پیش بینی نیست اما آنچه که تاریخ به ما یاد داده است این است که آب رفته به جوی برنمی گردد.

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N776147

وبگردی