آفتاب
اخبار بهزیستی در سالی که گذشت؛

واگذاری ۳۸ هزار واحد مسکونی به مددجویان

واگذاری ۳۸ هزار واحد مسکونی به مددجویان

واگذاری ۳۸ هزار واحد مسکونی، ایجاد ۳۳ هزار و ۸۳۰ شغل، رشد ۳۰ درصدی مشارکتهای مردمی، تامین وسایل کمک توانبخشی معلولان و... از جمله برنامه های سازمان بهزیستی در سال ۹۳ بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان بهزیستی در سال گذشته اقدامات و برنامه های زیادی را در حوزه های پیشگیری از معلولیتها و آسیبهای اجتماعی، حمایتی و اجتماعی ارائه کرده است که مهمترین آن به گفته مسئولان سازمان اجرای طرحهای پیشگیرانه بوده است که ۱۲ میلیون نفر در این خصوص از آموزشهای لازم بهره مند شده اند.

توسعه اورژانس اجتماعی در استانهای پر جمعیت کشور از دیگر برنامه های بهزیستی بوده و طبق آمارهای این سازمان در سال گذشته بیش از ۴۴۱ هزار نفر از پایگاههای خدمات اورژانس اجتماعی در سراسر کشور بهره مند شده اند.

تهیه بانک اطلاعاتی برای بدست آوردن آمار دقیق مددجویان تحت پوشش، تدوین بانک اطلاعاتی از چند قلوهای کشور و ... طرحی است که از سال قبل آغازشده و پس از اتمام کار در جهت ارائه خدمات به مددجویان در حوزه های مختلف استفاده می شود.

در حال حاضر‌هزار و ۳۰۰ مشاوره خصوصی و ۲۶ مرکز مشاوره دولتی در سطح کشورفعال است که در این حوزه از طریق مشاوره تلفنی ، حضوری و اینترنتی به متقاضیان خدمات ارائه می شود بطوریکه سال گذشته یک میلیون نفر از مشاوره بهره مند شدند.

سرپرست دفتر مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی از راه اندازی خط مشاوره ویژه کارگران ( ۴۳۹۴۵ _ ۰۲۱ ) در سال ۹۳ خبر داد و گفت: این خط که با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده است ، راهنمایی‌های لازم را در موضوعات مختلف کاری به کارگران ارائه می‌کند وبا گذشته چندین ماه براساس بررسیهای به عمل آمده ، تعداد تماسها نشان دهنده موفقیت آمیز بودن این خط است.همچنین با همکاری وزارت رفاه طرح اطلس طلایی و جامعه کارگری در نقاط مختلف برای ارزیابی میزان روانی جامعه کارگران ارزیابی اجرایی شد .

میر محمد صادقی همچنین به طرح مهم دیگری اشاره کرد و گفت: اجرای طرح غربالگری اضطراب ویژه کودکان مهدهای کودک از جمله برنامه هایی است که سال گذشته اجرایی شد بطوریکه ۴۵ هزار کودک در مهدهای کودک در سنین ۴ تا ۶ سال در این طرح شرکت کردند و قصد داریم در سال آینده این طرح را بصورت گسترده در مهدهای کودک استانهای مختلف اجرایی کنیم.

حوزه مشارکتهای مردمی نیز به گفته مسئولان بهزیستی سال گذشته از رشد خوبی برخوردار بوده است بطوریکه مشارکتهای مردمی۲۹.۲ درصد و کمک به مراکز نیز بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

در حل حاضر ۴ میلیون ۸۰۰ هزار مددجوی تحت پوشش بهزیستی از خدمات مستمر بهره مند می شوند که از این تعداد ۲۰ هزار کودک بی سرپرست و ۱۱۰ هزار کودک تک والد تحت پوشش هستند که در مراکز نگهداری می شوند.

از سوی دیگر ۲۳ هزار خانواده دارای چند قلو تحت پوشش بهزیستی بوده که ماهیانه به آنان خدمات ارائه می شود و ۳۰۰ هزار تومان نیز به عنوان عیدی در اختیار این خانواده ها قرار گرفت.

رئیس سازمان بهزیستی پوشش ۲۴۰ هزار نفر پشت نوبتی را اقدام مهم سازمان در سال گذشته دانست و گفت: برنامه ما این است که در سال آینده با استفاده از صرفه جویی در هزیه ها ۲۰۰ هزار نفر دیگر را نیز تحت پوشش دریافت خدمات مستمر قرار دهیم.

همایون هاشمی با اشاره به اینکه ۳۳ هزار و ۸۲۰ شغل برای مددجویان با قرار دادن تسهیلات بانکی و توانمند سازی ایجاد شد، تاکید کرد: همچنین اقدام مهم دیگر سازمان در سال ۹۳ واگذاری ۳۸ هزار واحد مسکونی به مددجویانتحت پوشش بود که البته عملیات احداث ۵۰ هزار واحد جدید نیز با همکاری بنیاد مسکن به زودی آغاز خواهد شد.

وی به اقدامات حوزه توانبخشی نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته هزینه کاشت حلزون یک هزار و ۶۶۶ کودک از سوی بهزیستی تامین شد به صورتی که هم اکنون هیچ کودکی پشت نوبت کاشت حلزون قرار ندارد. همچنین اقدام دیگر این حوزه پوشش صددرصدی وسایل توانبخشی و افزایش اعتبارات مربوط به معلولان است.

تدوین سند جامع توسعه مشارکت های مردمی در کاهش بار اعتیاد از دیگر اقدامات انجام شده است بطوریکه برای نخستین بار درمان کودکان و نوجوانان معتاد به صورت پایلوت در سیستان و بلوچستان برای گروه سنی زیر ۱۸ سال اجرا شد.

همچنین در سال ۹۳ ، ۲۵ هزار تماس با خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ برقرار شده است و زنان ۸۶ درصد از تماس‌گیرندگان بوده اندو بیشترین درخواست و مشاوره در سامانه ملی اعتیاد در بحث درمان و در مورد مواد مخدر صنعتی شیشه بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی همچنین از انجام بیش از۱۰۰ هزار مشاوره ژنتیک در مراکز سراسر کشور خبر داد وگفت:این مشاوره‌ها در ۲۴۰ مرکز صورت گرفته که ۴۰ مرکز دولتی و مابقی غیردولتی است و در سال جاری نیز قصد داریم تعداد مراکز ژنتیک را افزایش دهیم.

طرح غربالگری شنوایی و بینایی دو طرح دیگری است که سال گذشته اجرایی شد بطوریکه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در طرح غربالگری بینایی معاینه  و مشخص شد که ۱۵ هزار نفر از آنها دچار اختلالات بینایی و تنبلی چشم و ۸۰ هزار نفر با اختلالات انحراف چشم بودند که برای درمان به مراحل بعدی ارجاع داده شدند.

از سویی دیگر در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در راستای ارتقاء سلامت اجتماعی فرد، خانواده و اجتماع نیز برنامه هایی اجرایی شد که طی اجرای آن ۹۷ هزار و ۹۵۷ نفر آموزش مهارت زندگی برای دانشجویان، ۹۸ هزار و ۷۱۶ نفر آموزش در محیط کار، ۳۰۰ هزار نفر آموزش در محلات، ۲۵۰ هزار نفر آموزش در مقاطع راهنمایی، ۳۲۰ هزار نفر آموزش در مقطع دبستان و ۳۰۰ هزار آموزش مهارت زندگی نیز در مقطع پیش دبستانی اجرایی شد.

کد N775339

وبگردی