آفتاب

"داعش در سوریه" در سالی که گذشت/ قسمت ششم

"داعش در سوریه" در سالی که گذشت/ قسمت ششم

در بخش پایانی سلسله گزارش‌های "داعش در سالی که گذشت" به روند تحرکات این گروه در سوریه از آغاز حملات ائتلاف جهانی به مواضع آن در خاک سوریه تا آزادسازی کوبانی خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داعش برخلاف عراق، در سوریه روند نسبتا ثابتی را شاهد بوده و با وجود عملیاتی که علیه این گروه انجام شده همچنان بیشتر مواضع خود در خاک سوریه رات حفظ کرده است.

حمله به داعش در خاک سوریه

در ساعات پایانی روز دوشنبه، ۳۱ شهریور، نخستین حملات ایالات متحدهٔ آمریکا علیه مواضع داعش در خاک سوریه آغاز شد. این عملیات در چارچوب ائتلاف بین المللی و با همکاری هم‌پیمانان آمریکا از جمله برخی از کشورهای عربی صورت گرفت. ساعاتی بعد، خبرهایی از وارد آمدن خسارات سنگین بر مواضع داعش در سوریه منتشر شد.

به گفتهٔ دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، خبرهای محلی حاکی از آن دارند که شمار قابل توجهی از اعضای این گروه کشته شده و خسارات جدی به مواضع آنها وارد شده است. دولت سوریه اعلام کرده که از پیش، در جریان این حملات قرار گرفته بود.

عربستان سعودی شرکت در این حملات را تأیید کرده است. دبیر کل سازمان ملل متحد نیز اظهار داشته که «من اطلاع دارم که حملات امروز به درخواست مستقیم دولت سوریه انجام نشده، اما می‌دانم که دولت سوریه قبلاً از این موضوع خبردار شده است».

در ۲۵ مهر 93، دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت که خلبان‌های ارتش صدام که به داعش ملحق شده‌اند در حال آموزش دادن به اعضای این گروه برای استفاده از سه فروند جنگنده به غنیمت گرفته شده از ارتش سوریه هستند. این نخستین بار بود که یک گروه شبه نظامی جنگنده‌ای را به پرواز در آورد. خلبان‌ها جنگنده‌ها را بر فراز پایگاه هوایی «الجراح» در شرق شهر حلب به پرواز درآورده‌اند. اعضای این گروه بارها با استفاده از هواپیماهای میگ-۲۱ و میگ-۲۳ که از ارتش سوریه به غنیمت گرفته‌اند پرواز کرده و سپس به فرودگاه بازگشته‌اند.

روند درگیری‌های داعش در سوریه در ماه‌های بعد به همین منوال ادامه داشت اما از سرعت پیشروی‌های این گروه کاسته شد و بیشتر به درگیری با دیگر گروه‌های موجود در خاک سوریه که تعداد آنها به بیش از 2000 گروه می‌رسد، پرداخت.

سوزاندن خلبان اردنی و بسیج جهانی علیه داعش

در 13 بهمن 1393 داعش ویدیوئی را منتشر کرد که ظاهرا صحنه سوزاندن معاذ کساسبه، خلبان اسیر اردنی را در داخل یک قفس آهنی نشان می‌داد. این خلبان در دی ماه بعد از سقوط جنگنده‌اش در اطراف شهر رقه توسط داعش به اسارت گرفته شده بود.

تلویزیون دولتی اردن خبر کشته شدن معاذ کساسبه را تایید کرد و گفت که او یک ماه پیش و در سوم ژانویه به قتل رسیده است.

اعدام خلبان اردنی به این شیوه باعث موجی از محکومیت‌های جهانی علیه داعش شد و کشورهای عربی که همکاری خود را با ائتلاف تحت رهبری آمریکا متوقف کرده بودند بار دیگر به این ائتلاف بازگشتند و طی چند روز بارها مواضع داعش در سوریه و عراق هدف قرار گرفت که تلفات سنگینی به داعش وارد کرد.

آزادسازی کوبانی

شاید مهمترین رخداد مرتبط به داعش در سوریه در سال 93 را بتوان به ثمر نشستن مقاومت شش ماهه کرده در مقابل این گروه در کوبانی به حساب آورد. در ششم بهمن ماه 93 بود که کردها اعلام کردند کبانی را به شکل کامل آزاد کرده‌اند، این خبر چند ساعت بعد توسط منابع رسمی تعیید شد و در هفته‌های بعد کردها توانستند شبه نظامیان داعش را تا کیلومترها دور تر از شهر عقب برانند و بیش از 300 روستا و شهرک اطراف این شهر را آزاد کنند.

حمله به کوبانی اواخر خرداد ماه آغاز شد و در اواخر شهریور نزدیک به 80 درصد این شهر به اشغال داعش درآمد. در این زمان پیشمرگ‌های کرد از ترکیه و عراق به همراه گروه‌هایی از مخالفان سوریه و پشتیبانی هوایی ائتلاف به یاری کردها آمد و آنها نیز با مقاومتی مثال زدنی چهار ماه با داعش جنگیدن و بالاخره پس از شش ماه این شهر آزاد شد.

شش ماه جنگ و درگیری خیابانی شدید، کوبانی را به مجموعه‌ای از خرابه‌ها تبدیل کرد. بسیاری از خرابی‌های به بار آمده در نتیجه حملات سهمگین جنگنده‌های ائتلاف بود و برخی دیگر نیز به دلیل حملات انتحاری نیروهای داعش که با خودروهای مملو از مواد منفجره انجام دادند.

با طولانی شدن اشغال کوبانی از سوی داعش، این شهر به نماد مقاومت کردها و یک موضوع حیثیتی برای داعش تبدیل شد به گونه‌ای که این گروه تروریستی برای گرفتن شهر کوچک کوبانی هزاران تن از اعضای خود از جمله چندین فرمانده ارشد را قربانی کرد. در مقابل کردها نیز از عراق، سوریه و ترکیه به سوی این شهر سرازیر شدند و توانستند با پرداخت هزینه‌های مالی و جانی سنگینی داعشی‌ها را عقب برانند.

دوران پس از کوبانی، در انتظار عملیات موصل

از این تاریخ به بعد داعش در سوریه تحرک خاصی انجام نداده است. برخلاف عراق که حضور داعش در آن یک اوجگیری یک ساله و پس از آن سقوط را شاهد بوده، داعش در سوریه تقریبا یک روند یکسان را با درگیری‌های گاه و بیگاه داشته است.

تنها تحرکات قابل ذکر علیه داعش پس از آزادی کوبانی پیشروی کردها در شمال شرق سوریه است که با طرح و نقشه آمریکا و برای قطع ارتباط عناصر داعش در سوریه و عراق صورت گرفت. اما به نظر می‌رسد بعد از یکسره شدن کار این گروه در عراق به ویژه پس از عملیات موصل که قرار است اوایل امسال انجام شود نوبت به سوریه خواهد رسید و یقینا پس از این زمان هم داعش ضعیف تر شده و هم جدیت برای نابودی آن در بین دیگر گروه‌های سوری بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام

کد N774507

وبگردی