آفتاب

«مژاره» یادگاری از دوران کهن زمین‌شناسی

«مژاره» یادگاری از دوران کهن زمین‌شناسی

غار طبیعی مژاره در فاصله 25 کیلومتری دامنه کبیرکوه و در قسمت شرق شهرستان آبدانان مکانی کاملاً بکر و زیبا برای حضور گردشگران است.

«محمد دامیار»، کارشناس میراث فرهنگی شهرستان آبدانان در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه ایلام، گفت: این غار با عمق و طول بیش از 25 متر و ارتفاع دهانه غار 3.5 متر با دیواره های گچی و قندیل های آهکی و گچی با 3 حوضچه آب به مساحت 21، 18 و 30 متر مربع هستند.

وی افزود: بواسطه دشت مژاره در پایین دست کبیرکوه، این غار بنام غار مژاره نام گرفته است، اما در واقع نام این غار، کول هماست.

دامیار گفت: راه دسترسی به این غار کاملاً طبیعی و زیبا از جاده آبدانان - سرابباغ - دریاچه دوقلوی سیاه گاو است که از کنار جاده آسفالت دریاچه دوقلوی سیاه گاو به صورت گردنه، خاکی و مال رو بوده که حدود 2 ساعت پیاده روی برای رسیدن به این غار لازم است که هر ساله شاهد حضور گردشگران مختلفی از استان و کشور در این غار هستیم.

این کارشناس میراث فرهنگی خاطر نشان کرد: قدمت این غار به دوران دوم و سوم زمین شناسی بر می گردد که از نوع زمین‌های جوان بشمار می‌آید و در ارتفاع بیش از 1000 متری از سطح دریا در ارتفاعات کبیرکوه آبدانان جلوه زیبایی به این منطقه داده است.

وی گفت: این غار توسط کارشناسان میراث فرهنگی آبدانان شناسایی و در حال ثبت در فهرست آثار ملی و گردشگری کشور می باشد و طبیعت زیبا و بکر این منطقه همراه با طبیعی بودن غار باعث شده هر ساله علاقمندان به غارشناسی، زمین شناسی و اکوسیستم منطقه، دانشجویان، هیئت های علمی دانشگاه ها، غارنوردان و کوهنوردانی از دیگر مناطق استان و کشور از این غار طبیعی، زیبا و بکر بازدید کنند.

«مجید اولاد» رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آبدانان گفت: هر هفته اکیپ‌های بازرسی شهرستان کار بازدید از آثار باستانی، میراث فرهنگی و تفرجگاه‌های این شهرستان را انجام می‌دهند.

تا‌کنون 69 اثر اماکن مذهبی، آثار باستانی، فرهنگی، تاریخی و طبیعی شامل آبشارها، تفرجگاه‌ها و غارها در این شهرستان شناسایی شده و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

کد N774181

وبگردی