آفتاب
سفر اشرف غنی به آمریکا؛

کاخ‌سفید به ادامه حمایت مالی از ارتش افغانستان وعده داد

کاخ‌سفید به ادامه حمایت مالی از ارتش افغانستان وعده داد

رئیس جمهوری افغانستان در جریان سفر به واشنگتن در جمع نیروهای آمریکایی از فداکاری آنها برای افغانستان تشکر کرد و قرار است امروز با رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان که در سپتامبر گذشته سکان هدایت این کشور را برعهده گرفت، هم‌اکنون در آمریکا به سر می‌برد و قرار است امروز (سه‌شنبه) با باراک اوباما،‌ رئیس جمهوری آمریکا دیدار داشته باشد.

اشرف غنی روز دوشنبه در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از جانفشانی نیروهای آمریکایی تقدیر کرد و ابراز امیدواری کرد که روزی کهنه سربازان آمریکایی به عنوان توریست به افغانستان بیایند و مردم افغان بتوانند از آنها شخصا تقدیر کنند.

اشرف غنی گفت: ما هم‌اکنون این سوال را نمی‌پرسیم که آمریکا چه کاری می‌تواند برای ما انجام دهد. ما می‌خواهیم بگویم که افغانستان چه کاری می‌تواند برای خود و جهان انجام دهد و این بدان معناست که ما می‌خواهیم کنترل امور کشورمان را برعهده بگیریم.

با این حال اشرف غنی از آمریکا خواست حمایت مالی از ارتش افغانستان را ادامه داده و خروج نیروهای آمریکایی را با سرعت پایین‌تری کامل کند.

دولت اوباما در نظر دارد تا فرآیند خروج نیروهای آمریکایی را تا 2017 تکمیل کند. هم‌اکنون حدود 10 هزار سرباز آمریکایی در افغانستان حضور دارند که قرار است نیمی از آنها تا پایان سال 2015 از این کشور جنگ‌زده خارج شوند. اما اشرف غنی از نیروهای آمریکایی خواسته است تا مدت بیشتری را در کشورش بماند و علت آن را پیشروی‌های داعش و ادامه نبرد با شبه‌نظامیان طالبان عنوان کرده است.

مقام‌های آمریکایی تایید کردند که واشنگتن به هزینه حدود 4 میلیارد دلار در سال برای ارتش افغانستان طی دو سال مالی آتی ادامه خواهد داد. به گفته آنها این نشانه‌ای از حمایت دولت کابل است که از نظر واشنگتن بسیار فعال و پویاتر از دولت‌های قبلی بوده است.

هیات افغانستان تمام روز دوشنبه را با مقام‌های ارشد آمریکایی از جمله اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا و جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیدار کردند. علاوه بر گفت‌وگو درباره تامین مالی برای نظامیان افغانستان، مذاکرات بر روی اصلاحات مشخصی در افغانستان تمرکز داشت که باید پیش از دریافت 800 میلیون دلار کمک اولیه آمریکا تکمیل شود.

انتهای پیام

کد N773700

وبگردی