آفتاب

دعوت رسمی پادشاه عربستان از نخست‌وزیر عراق

دعوت رسمی پادشاه عربستان از نخست‌وزیر عراق

ایسنا نوشت:

پادشاه عربستان از نخست‌وزیر عراق دعوت کرده است تا برای بازدید از عربستان به این کشور سفر کند؛ سفری که ناظران سیاسی آن را بخشی از تلاش ریاض برای بهبود روابط با بغداد ارزیابی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دفتر نخست وزیر عراق روز دوشنبه از دعوت رسمی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از حیدر عبادی برای سفر به این کشور خبر داد. روابط میان ریاض و بغداد پس از سرنگونی نظام صدام و قدرت گرفتن شیعیان و کردها رو به سردی گذاشت.

این روابط در زمان نخست وزیری نوری مالکی بیش از گذشته با اختلاف و تنش همراه بود. دولت عراق، عربستان را متهم به حمایت از نیروهای سنی می‌کرد و در مقابل عربستان مدعی بود که حکومت تحت کنترل شیعیان، حقوق شهروندان سنی را رعایت نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری دویچه وله، دو ماه پیش از این رسانه‌های رسمی عربستان گزارش کردند که این کشور قصد دارد پس از ۲۵ سال سفارت خود را در بغداد بازگشایی کند. عربستان در سال ۱۹۹۰ و در پی حمله صدام، دیکتاتور سابق عراق به کویت، سفارت خود را در بغداد تعطیل کرد.

پیش‌تر عبدالله العسکر، رئیس کمیته امور خارجی مجلس شورای عربستان توصیه کرده بود که این کشور برای "کمک به ملت عرب" و پس از غیبت طولانی در عراق و قدرت گرفتن برخی طرف ها در این کشور، برای بهبود روابط تلاش کند.

پیش از دعوت پادشتاه عربستان از حیدر عبادی، فواد معصوم رئیس‌جمهوری عراق به عربستان سفر کرده بود.

به گفته منابع خبری، دعوت از حیدر عبادی در جریان گفت‌وگوی تلفنی وی با پادشاه عربستان صورت گرفته است. وی در این گفت‌وگو تأکید کرده که جنگ با شبه‌نظامیان گروه تروریستی داعش جنبه مذهبی و فرقه‌ای ندارد.

عبادی به ملک سلمان گفته است که پیروزی‌های به دست آمده علیه داعش با کمک ''همه فرزندان عراق'' حاصل شده است. در هفته‌های اخیر ارتش عراق با کمک شبه‌نظامیان شیعه و برخی قبایل سنی در تلاش هستند تا شبه‌نظامیان داعش را از برخی مناطق مرکزی و شرقی عراق بیرون برانند.

با وجود این به نظر می‌رسد حضور نیروهای شیعه و همچنین مستشاران نظامی خارجی در مناطق سنی‌نشین عراق که تحت کنترل شبه نظامیان داعش هستند، نگرانی کشورهای منطقه را در پی داشته است. دولت عراق در تلاش است اطمینان بدهد که جنگ در این کشور بر علیه تروریست‌هاست و ماهیت فرقه‌ای ندارد.

5252

کد N773694

وبگردی