آفتاب

استقبال اتحادیه اروپا و آمریکا از آغاز مذاکرات ملی در لیبی

استقبال اتحادیه اروپا و آمریکا از آغاز مذاکرات ملی در لیبی

همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات سیاسی میان گروه‌های درگیر در لیبی جهت رسیدن به توافق برای تشکیل دولت وحدت ملی، آمریکا و اتحادیه اروپا از این امر استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، اسپانیا و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک که روز شنبه منتشر شد، از آغاز مجدد مذاکرات سیاسی میان گروه‌های درگیر لیبیایی جهت رسیدن به توافقی برای تشکیل دولت وحدت ملی استقبال کردند.

در این بیانیه از مقامات سیاسی لیبی خواسته شده تا به مسوولیت‌های خود عمل کرده و حمایت خود از مذاکرات را علنا اعلام کنند.

کشورهای مذکور خواهان مذاکره برای فراهم آوردن مقدمات اعلام آتش‌بس در اولین فرصت ممکن شدند.

کشورهای اروپایی و آمریکا همچنین نسبت به تهدیدهای روزافزون گروه‌های تروریستی از جمله داعش به خاطر نبود دولت مرکزی قوی در لیبی ابراز نگرانی کردند.

از سوی دیگر شبکه خبری روسیه الیوم اعلام کرد که دور جدیدی از مذاکرات میان گروه‌های لیبایی فردا و پس‌فردا (دوشنبه و سه‌شنبه) در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار می‌شود.

براساس بیانیه صادر شده از سوی هیات سیاست خارجه اتحادیه اروپا این نشست با مشارکت 34 تن از نمایندگان شهرها و رهبران محلی لیبی در چهارچوب مذاکرات ملی این کشور و تحت نظارت سازمان ملل برگزار می‌شود.

در این بیانیه آمده است که برنارد لئون فرستاده سازمان ملل به لیبی ریاست این نشست را به عهده دارد و این نشست با حضور فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا افتتاح خواهد شد.

این در حالی است که شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی اعلام کرد که در حمله هوایی ارتش لیبی به شبه‌نظامیان فجر لیبی در طرابلس صلاح‌البرکی یکی از رهبران بارز گروه فجر لیبی کشته شد.

در همین راستا جنگنده‌های ارتش لیبی حملات هوایی را به مناطق و پایگاه‌های شبه نظامیان فجر لیبی در داخل و خارج طرابلس آغاز کردند.

از سوی دیگر فرستاده سازمان ملل به لیبی از شدت حملات ارتش به طرابلس انتقاد کرده و آن را غیرمسوولانه خواند.

لئون در گفت‌وگویی مطبوعاتی اعلام کرد که این حملات خطراتی برای مذاکرات لیبی دارد. لیبی از مدت‌ها قبل شاهد درگیری شبه‌نظامیان فجر لیبی، از گروه‌های حامی کنگره ملی لیبی و نیروهای دولتی این کشور در نزدیکی طرابلس است.

انتهای پیام

کد N773125

وبگردی