آفتاب

۳۰۰ مربی نظامی آمریکایی در اوکراین مستقر می‌شوند

۳۰۰ مربی نظامی آمریکایی در اوکراین مستقر می‌شوند

وزارت دفاع آمریکا تصمیم گرفته حدود ۳۰۰ مربی نظامی به اوکراین بفرستد. آن‌ها که در حال‌ حاضر در ویچنزای ایتالیا مستقر هستند، پس از انتقال به غرب اوکراین سربازان این کشور را آموزش می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روزنامه نظامی "استارز اند استریپز" به نقل از استیو وارن، سخنگوی پنتاگون گزارش داده است که ۲۹۰ نظامی آمریکائی مستقر در ویچنزای ایتالیا در ماه آوریل امسال به غرب اوکراین انتقال خواهند یافت. ماموریت آن‌ها آموزش نظامی سربازان اوکراین برای مقابله با جدایی‌خواهان طرفدار روسیه در شرق این کشور است.

از چند هفته پیش درباره احتمال انجام این ماموریت آموزشی گمانه‌زنی می‌شد. سربازان اوکراینی قرار است از کارشناسان نظامی آمریکایی نحوه حافظت بهتر از تاسیسات زیربنایی اوکراین را بیاموزند. حفاظت از مراکز پزشکی برای موقعیت‌های اضطراری و مقابله با شلیک‌های توپخانه دشمن بخشی دیگر از تخصص‌هایی است که سربازان اوکراین از نظامیان آمریکایی خواهند آموخت.

سخنگوی پنتاگون به روزنامه آمریکائی گفته است که تاریخ دقیق انتقال نظامیان از ایتالیا به اوکراین هنوز تعیین نشده است، اما گمان می‌رود که این انتقال اواخر ماه آوریل انجام شود.

هم‌اکنون ارتش آمریکا با هزاران سرباز در شرق اروپا حضور دارد. واشنگتن چند هفته پیش برای قدرت‌نمایی در برابر تحرکات نظامی روسیه صدها تانک، زرهپوش و تجهیزات نظامی دیگر به کشورهای حوزه دریای بالتیک تحویل داد و ۳ هزار سرباز را روانه این منطقه کرد. آن‌ها قرار است میانه ماه مه امسال همراه با سربازان سایر کشورهای عضو ناتو در یک تمرین نظامی ۹۰ روزه شرکت کنند.

حضور آلمانی‌های طرفدار روسیه در شرق آلمان

به گزارش دویچه‌وله، همزمان با تحرکات نظامی تازه، یک هفته پیش اعلام شد که صدها شهروند آلمان به جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین پیوسته‌اند. پس از انتشار این خبر، یک روزنامه آلمانی به نقل از مشاور پارلمانی وزارت کشور آلمان گزارش داد که تعداد آلمانی‌های حاضر در این نبردها چندان زیاد نیست. وزارت کشور نیز اعلام کرد که تنها از حضور "چند نفر تبعه آلمان" در جنگ‌های شرق اوکراین خبر دارد.

این تضاد ارقام چیزی است که سازمان حفاظت از قانون اساسی آلمان (اداره امنیت داخلی کشور) باید آن را روشن کند. به گفته یک نماینده مجلس فدرال آلمان، باید بررسی شود که آیا گروه‌های خاصی از شهروندان آلمان به‌صورت هدفمند برای شرکت در جنگ اوکراین تشویق می‌شوند؟ همچنین باید بررسی شود که تعداد آن‌ها در مناطق جنگی چقدر است و چرا اطلاعات رسمی با ارقام فاش شده تا این حد متفاوت است.

مشاور پارلمانی وزارت کشور آلمان گفته است که در کنار این مسائل، باید دادگاه قانون اساسی در شهر کارلسروهه نیز این موضوع را مورد بررسی حقوقی قرار دهد که آیا تعقیب افراد پیوسته به جدایی‌خواهان شرق اوکراین تحت عنوان "عضویت در یک سازمان تروریستی خارجی" مجاز است یا نه.

در صورت تصویب این امر، شهروندان آلمانی که در کنار جدایی‌خواهان شرق اوکراین می‌جنگند، به گفته مشاور پارلمانی وزارت کشور ممکن است تابعیت آلمان را از دست بدهند. احتمالا بیشتر این افراد اوکراینی‌هایی هستند که به آلمان مهاجرت کرده و تابعیت این کشور را دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N772931

وبگردی