آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

بهشتی‌پور: مذاکره‌کنندگان در راستای شفاف‌سازی گام برمی‌دارند

بهشتی‌پور: مذاکره‌کنندگان در راستای شفاف‌سازی گام برمی‌دارند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به اینکه تحریم‌های فراقطعنامه‌ای اعمالی به بهانه قطعنامه‌هایی است که علیه ایران صادر شده بنابراین تیم مذاکر‌ه‌کننده هسته‌ای ما ابتدا باید این بهانه‌ها را از دست دشمنان بگیرد.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5، خاطرنشان کرد: نظارت و کنترل‌هایی را که ایران می‌پذیرد همگی در راستای این است که به دنبال دستیابی به سلاح اتمی نیست و درواقع می‌خواهد بهانه را از دست دشمنان بگیرد، کجای این کار به استقلال ما ضربه می‌زند؟

وی ادامه داد: از سوی دیگر نظارت‌ از سوی آمریکا یا اتحادیه اروپا صورت نمی‌گیرد بلکه تمام نظارت‌ها از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعمال می‌شود. همچنین باید توجه کرد این نظارت‌ها بر تمام کشورهایی است که عضو آژانس هستند و ان‌پی‌تی را پذیرفته‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ایران برای از بین بردن بهانه‌جویی‌ها حاضر به پذیرش نظارت‌های بیشتری شده است، گفت: آنهایی که می‌گویند آمریکا با ما اختلاف هسته‌ای ندارد و این تنها یک بهانه است تا به ایران فشار بیاورد باید توجه کنند که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای هم سیاستی را در پیش گرفته‌اند که این بهانه‌ها را از دست دشمنان بگیرند. در واقع یکسری از نظارت‌ها را می‌پذیرند به شرط اینکه غنی‌سازی اورانیوم در ایران ادامه پیدا کند تا دیگر این اتهامات که ایران به دنبال ساخت بمب اتم است شنیده نشود بنابراین مذاکره‌کنندگان در راستای سیاست شفاف‌سازی و استقلال ملی گام برمی‌دارند.

بهشتی‌پور در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اهمیت قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران، افزود: ما از قطعنامه 1737 در زیرفصل هفتم منشور سازمان ملل قرار گرفته‌ایم و کشورهایی که تهدیدکننده صلح و امنیت بین‌الملل باشند در زیر فصل هفتم قرار می‌گیرند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: هر چند این اتهام نابجا و ناحق بوده است ولی برای اینکه این روند متوقف شود و ما را از ذیل این فصل خارج کنند باید قطعنامه جدیدی صادر شود و بیش از تحریم‌ها موضوع بودن ما در ذیل فصل هفتم بودن بحث مهمی است و باید آن را حل کرد زیرا آنهایی که تحریم‌هایی فراقطعنامه‌ای علیه ایران انجام داده‌اند به بهانه همین قطعنامه‌ها دست به تحریم‌هایی زدند و باید این بهانه‌ها از دست آنها گرفته شود.

انتهای پیام

کد N772770

وبگردی