آفتاب
رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران:

مراقب طرح‌های غربی‌ها باشیم

مراقب طرح‌های غربی‌ها باشیم

رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر با بیان این‌که «باید در مذاکرات حیله طرف غربی را همواره مد نظر داشته باشیم» گفت: غربی‌ها اگر آن‌چه هدف‌شان است محقق نشود در لحظات آخر گفت‌وگو را به هم می‌زنند و برای رسیدن به اهداف‌شان فشار می‌آورند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موسی حقانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با بیان این‌که «ایستادگی ملت ایران در مقابل غرب در مذاکرات اخیر در تاریخ بی سابقه بوده است» اظهار کرد: ان‌شاءالله ملت ایران با ایستادگی و پیروی از منویات رهبری با دست پر و پیروزی این مرحله را طی خواهد کرد. اما باید بدانیم که غربی‌ها در حین گفت‌وگو طرح‌های دیگر خود را پیش می‌برند و حتی اگر به توافق برسیم آمریکایی‌ها در همان لحظه در اندیشکده‌های‌شان به فکر نابودی انقلاب اسلامی و کشور عزیزمان هستند.اما ان‌شاءالله کیدشان به خودشان بازخواهد گشت.

وی به تحلیل وقایع نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران پرداخت و این نهضت را از قیام‌های بزرگ تاریخ مردم ایران دانست و افزود:‌ بررسی اتفاقات نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران می‌تواند برای امروز ما راهگشا و عبرت‌آموز باشد.

وی افزود: امروز در خلال مذاکرات هسته‌ای ایران طرف مقابل ما همان‌هایی هستند که در نهضت ملی شدن صنعت نفت با آن‌ها تقابل داشتیم؛ بنابراین بررسی رفتار آن‌ها در خصوص منافع ملی ایران می‌تواند امروز هم برای ما کارساز باشد.

رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر با اشاره به آخرین بیانات مقام معظم رهبری در جمع اعضای خبرگان و اظهار نگرانی ایشان از رفتار طرف مذاکره کننده با ایران با ایران خاطر نشان کرد:‌ این نگرانی هم می‌تواند مسبوق به سابقه‌ تاریخی باشد و هم ناظر به رفتار امروز غربی‌ها در مذاکرات؛ چراکه آن‌ها حتی در حین مذاکره دست از تهدید بر نمی‌دارد و اگر به سابقه‌ آن‌ها برگردیم به ویژه در جریان ملی شدن صنعت نفت ایران متوجه می‌شویم که آن زمان هم ابتدا از گفت‌وگو سرباز زدند اما بعد وارد گفت‌وگو شدند و در حین آن تهدید و تهدیدات خود را عملی می‌کردند و دربزنگاه‌ها از زیر بار تعهدات دوپهلوی‌شان شانه خالی می‌کردند.

وی در ادامه به سسیاست‌های کلی انگلیسی‌ها و غربی‌ها نسبت به ایران اشاره کرد و گفت: انگلیسی‌ها همواره در طول تاریخ به دنبال نابودی ایران و نگهداشتن ایران در وحوشت و بربریت بوده‌اند.

وی بااشاره به این‌که «جریانات دینی و از جمله آیت‌الله کاشانی و شهید نواب صفوی در جریان ملی شدن صنعت نفت ایران نقش بسیار برجسته‌ای داشتند» خاطرنشان کرد: انگلیسی‌ها از ابتدا به شدت با ملی شدن صنعت نفت ایران مخالف بودند و حتی ایران را به حمله نظامی تهدید کردند و همچنین در داخل ایران شروع به تحریک عوامل خودشان کردند تا اساس صنعت ملی شدن نفت را زیر سوال ببرند.

حقانی با اشاره به این‌که «در راستای ملی شدن صنعت نفت ایران 5 دوره مذاکره با انگلیسی‌ها انجام شد» خاطرنشان کرد: انگلیسی‌ها همواره در مقابل ملی شدن صنعت نفت ایران مقاومت گسترده می‌کردند و با تشدید جنگ نرم علیه ملت ایران شروع به ایجاد ناامیدی بین مردم ایران کرده و با تحریم خرید نفت ایران سعی داشتند درآمد دولت ایران را کاهش دهند تا در نهایت حمایت‌های مردمی از دولت را بکاهند.

وی در ادامه به رفتار آمریکا در جریان ملی شدن صنعتنفت ایران اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها هم همواره به دنبال منافع خود بودند و به دنبال فرصتی بودند تا از انگلیس امتیازی بگیرند تا بتوانند از نفت ایران بهره ببرند؛ بنابراین ابتدا و در ظاهر با ملی شدن صنعت ایران موافقت می‌کردند. اما رفته رفته رفتار دوپهلوی آن‌ها در مذاکرات آشکار شد و انگلیسی‌ها به آمریکا پیشنهاد دادند که در نفت ایران شریک شوند و سیاست آمریکا کاملا عوض شد.

وی همچنین به رفتار دولت مصدق در جریان ملی شدن صنعت نفت ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه دولتمردان ما خیلی دیر درک واقع بینانه‌ای از رفتارهای دو پهلوی آمریکایی‌ها به دست آوردند اما توانستند تحریم‌های آن‌ها را دور بزنند ونشان دهند که امکان این کار وجود دارد.

رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر با اشاره به این که «انگلیسی‌ها همواره مخالف منافع ایران در جریان ملی شدن صنعت نفت بودند» گفت: آمریکا مزورانه به دنبال کسب امتیاز برای خود بود و به هیچ وجه به دنبال تامین منافع مردم ایران نبود؛ بنابراین در طول 5 دوره مذاکره هیچ دستاوردی برای ایران به دست نیامد که نشان دهنده‌ این مطلب است که خوشبینی به بیگانگان ما را از واقعیات واهداف پشت پرده آن‌ها دور می‌کند چون آن‌ها در حین مذاکره نقشه سرنگونی دولت مصدق و نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران را می‌کشیدند. اما برخی عناصر دولت همچنن به آمریکایی‌ها امید بسته بودند.

انتهای پیام

کد N772486

وبگردی