آفتاب

برژینسکی: آمریکا برای حل بحران اوکراین باید منافع روسیه را در نظر بگیرد

برژینسکی: آمریکا برای حل بحران اوکراین باید منافع روسیه را در نظر بگیرد

زبیگنیو برژینسکی ، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا معتقد است که اوباما باید برای حل و فصل سیاسی اوکراین منافع روسیه را در نظر بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتینک، زبیگنیو برژینسکی از استراتژیست‌های پر نفوذ آمریکا معتقد است که معامله بر سر بحران اوکراین باید منعکس کننده منافع روسیه نیز باشد.

وی می‌گوید به جای گسترش تحریم‌ها علیه روسیه اوباما باید یک توافق جامع ارائه دهد که برای دو طرف قابل قبول باشد. به خصوص رهبری آمریکا باید تضمین شفافی به روسیه بدهد که اوکراین بخشی از ناتو نخواهد بود.

واشنگتن بارها به کرملین درباره هزینه‌هایی که روسیه در قبال عدم تغییر موضع‌اش در قبال اوکراین بپردازد، هشدار داده است.

طی سال‌ها لفاظی‌های ضد روسیه در داخل آمریکا شدت یافته است و مقام‌های مشهور دولت اوباما به تازگی و آشکارا در خصوص ارائه سلاح‌های کشنده و دفاعی به اوکراین صحبت می‌کند.

زبیگنیو برژینسکی اعلام کرده است که واشنگتن نباید در زمان اجرای آتش بست اوکراین دست به اقدامی بزند. وی هشدار داده است که دخالت آمریکا می‌تواند به عنوان توجیهی برای از سر گیری درگیری‌ها تلقی شود.

به گفته زبیگنیو برژینسکی واشنگتن باید سعی کند توافقی ارائه دهد که منافع مسکو و آمریکا به طور دو جانبه در آن گنجانده شود. اگر چه اوکراین به احتمال زیاد عضو دموکراتیک اتحادیه اروپا خواهد شد، اما ناتو باید به صورت آشکار به روسیه نشان دهد که اوکراین هم‌چنان در وضعیت غیر وابسته در این ائتلاف باقی می‌ماند.

زبیگنیو برژینسکی با ذکر این نکته که درگیری‌های اوکراین با نگرشی یک جانبه حل و فصل نخواهد شد، ادامه داد: ما باید آرام‌آرام و بدون تمسخر به پوتین بفهمانیم که اگر فعالیت‌های نظامی‌اش را آغاز کند ما چاره‌ای نداریم وارد عمل شویم و به اوکراین سلاح بدهیم.

اگر چه مقام‌های آمریکایی از جمله برژینسکی تاکید دارند که روسیه هم‌چنان در درگیری‌های اوکراین دخالت‌های مستقیم دارد، اما کرملین این ادعاهای بی اساس را رد می‌کند.

انتها‌ی‌ پیام

کد N772170

وبگردی