آفتاب

روسیه با معاهده "الحاق" اوستیای جنوبی، غرب را به خشم آورد

روسیه با معاهده "الحاق" اوستیای جنوبی، غرب را به خشم آورد

روسیه تعهدنامه ائتلافی را با منطقه اوستیای جنوبی امضا کرد که بر اساس آن دست مسکو برای کنترل بیشتر این منطقه جدا شده از گرجستان بازتر می‌شود. اقدامی که محکومیت‌های گسترده غرب را به دنبال داشت.

روسیه تعهدنامه ائتلافی را با منطقه اوستیای جنوبی امضا کرد که بر اساس آن دست مسکو برای کنترل بیشتر این منطقه جدا شده از گرجستان بازتر می‌شود. اقدامی که محکومیت‌های گسترده غرب را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه معاهده‌ای را با لئونید تیبیلوف ، رهبر اوستیای جنوبی در مسکو امضا کرد که براساس آن رسما مسکو را مسئول دفاع از این جمهوری خود مختار اعلام می‌کند.

کرملین از زمان جنگ با گرجستان در سال 2008 تاکنون هزار سرباز در این منطقه مستقر دارد.

امضای این معاهده پر مناقشه درست در سالگرد امضای الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه صورت می‌گیرد.

پوتین این توافق نامه تاریخی را مورد تقدیر قرار داد و گفت: این معاهده روسیه و اوستیای جنوبی رابه همکاری نزدیک‌تر ملزم می‌کند .

رییس جمهور روسیه افزود: منطقه مشترک دفاعی و امنیتی میان دو کشور به وجود می‌آید و آژانس‌های تجاری ما با یکدیگر تلفیق شده و شهروندان ما می‌توانند از این به بعد تردد آسانتری داشته باشند.

مقام‌های حامی غرب در گرجستان این معاهده را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و اظهار داشتند این معاهده نظیر همان توافقی است که میان مسکو و جدایی طلبان آبخازیا در سال گذشته به امضا رسید.

گئورگی مارگولاشویلی ، رییس جمهور گرجستان گفت: این اقدام علیه تمامیت ارضی و حاکمیت کشور ماست و شرایط را دشوارتر می‌کند.

وی افزود: این اقدام باعث خشم ما است که فدراسیون روسیه اقدامات مخربی علیه تلاش‌های گرجستان برای یافتن یک راه حل معقول برای حل و فصل مشکلات موجود انجام می‌دهد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که این معاهده بی ثباتی بیشتری را به این منطقه پر خشونت به ارمغان می‌آورد.

وی در بیانیه‌ای گفت: امضای معاهده ائتلاف و تلفیق میان فدراسیون روسیه و منطقه اوستیای جنوبی گام دیگری است که در جهت خلاف تلاش‌های کنونی برای امنیت و ثبات منطقه برداشته می‌شود.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز این معاهده را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد که دو منطقه جدایی طلب هرگز از سوی جامعه بین‌المللی به عنوان مناطق مستقل به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

در بیانیه ناتو آمده است که اوستیای جنوبی و آبخازیا بخش‌های جدایی ناپذیر گرجستان هستند و ناتو از حاکمیت گرجستان و تمامیت ارضی این کشور بر اساس مرزهای به رسمیت شناخته شده بین‌المللی حمایت می‌کند.

آبخازیا و اوستیای جنوبی پس از جنگ‌های داخلی دهه 90 از گرجستان جدا شدند. مسکو رسما استقلال این مناطق را پس از جنگ‌های پنج روزه با گرجستان در سال 2008 به رسمیت شناخت و نیروهایش را در این مناطق مستقر کرد. مناطق شورشی به طور کامل از لحاظ نظامی و مالی به روسیه وابسته هستند. تنها تعداد کمی از کشورهای متحد با روسیه استقلال این مناطق را به رسمیت شناخته اند.

انتها‌ی‌ پیام

کد N772134

وبگردی