آفتاب

ویتنام و استرالیا خواهان خویشتنداری در دریای چین جنوبی شدند

ویتنام و استرالیا خواهان خویشتنداری در دریای چین جنوبی شدند

ویتنام و استرالیا امروز (چهارشنبه) خواهان خویشتنداری طرف‌های دارای مناقشه ارضی در دریای چین جنوبی شده و علیه هرگونه اقدام یکجانبه در استفاده از زور در این منطقه هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، استرالیا و ویتنام به طور تلویحی نسبت به حضور تهاجمی ارتش چین در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی اظهار نگرانی کردند.

نگوین تان دونگ، نخست وزیر ویتنام که به شهر کانبرا سفر کرده، امروز با تونی آبوت نخست وزیر استرالیا دیدار کرد و دو طرف به امضای توافق درباره مسائلی نظیر امنیت و تغییرات آب‌وهوایی پرداختند.

ویتنام و چند کشور دیگر جنوب شرق آسیا نسبت به سیاست مورد مناقشه چین در ادعای ارضی در دریای چین جنوبی اظهار نگرانی کرده‌اند.

همچنین پکن نیز در مقابل گفته است که به دنبال به هم زدن نظم بین‌المللی نیست.

نخست وزیر ویتنام در سخنرانی در پارلمان استرالیا گفت: نیاز مبرمی وجود دارد که ما در دریای چین جنوبی یک نظام‌نامه رفتاری برقرار کنیم.

دونگ گفت: ما قبول کرده‌ایم که خویشتنداری نشان داده و از اقداماتی که سبب تشدید تنش‌ها در منطقه شوند از جمله استفاده یکجانبه از زور برای تغییر وضعیت موجود، خودداری کنیم.

این درحالی است که چین مدعی 90 درصد از دریای چین جنوبی است. کشورهای ویتنام، فیلیپین ، مالزی ، برونئی و تایوان نیز ادعاهایی نسبت به بخش هایی از دریای چین جنوبی دارند.

دونگ گفت: استرالیا و ویتنام متعهد به همکاری نزدیک با یکدیگر بوده و به دنبال تعمیق دوستی میان خود هستند.

انتهای پیام

کد N771968

وبگردی