آفتاب

وکیل "دکتر مرگ " بن لادن ترور شد

وکیل "دکتر مرگ " بن لادن ترور شد

یک وکیل پاکستانی که به دلیل حمایت از پزشکی که با طرح واکسیناسیون قلابی به یافتن اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده تهدید به مرگ شده بود، کشته شد و دو گروه شبه‌نظامی مسئولیت آن را به عهده گرفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سمیع‌الله آفریدی، وکیل دکتر شکیل آفریدی بود که موکلش در سال 2012 به جرم برپایی کمپین واکسیناسیون تقلبی که در نهایت به سازمان سیا برای یافتن بن لادن کمک کرد، به 33 سال حبس محکوم شده بود. این حکم سپس در سال 2013 ملغی شد و دکتر آفریدی هم‌اکنون در زندان منتظر است تا بار دیگر محاکمه شود.

دکتر شکیل آفریدی، تحت سیستم دادگاه قضایی پاکستان به خیانت و ارتباط با شبه نظامیان محکوم و در مه 2012 به 33 سال حبس محکوم شد.

این پزشک پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده توسط نیروهای آمریکایی در ابیت آباد پاکستان در مه 2011 توسط نیروهای پاکستانی دستگیر شد. دولت اسلام آباد این اقدام را نقض یکپارچگی پاکستان دانست؛ اقدامی که باعث سرد شدن روابط میان پاکستان و آمریکا شده است. شکیل آفریدی از جانب سازمان ملل برای سرپرستی یک کمپین واکسن فلج اطفال با هدف یافتن محل اختفای بن لادن به خدمت گرفته شد.

به گفته پلیس پاکستان، سمیع‌الله آفریدی روز سه‌شنبه در هنگام بازگشت به منزلش در شهر پیشاور کشته شد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، وی به تازگی به پاکستان بازگشته بود و پیش از این به دلیل افزایش تهدیدات پاکستان را ترک کرده بود. طبق اعلام منابع بیمارستانی، سمیع‌الله آفریدی دو بار از ناحیه گردن و شکم هدف شلیک گلوله قرار گرفته است. دو گروه مسوولیت ترور این وکیل سرشناس پاکستانی را بر عهده گرفتند.

گروه جندالله یکی از شاخه‌های شبه‌نظامیان طالبان اعلام کرد: ما او را کشتیم چراکه از شکیل که دشمن ما است، حمایت می‌کرد.

گروه تحریک طالبان پاکستان هم که از شاخه‌های طالبان است، مسوولیت ترور وی را بر عهده گرفت. احسان‌الله احسان، سخنگوی این گروه شبه‌نظامیان گفت: دکتر شکیل آفریدی از اسامه بن لادن، رهبر مورد احترام و عالی ما برای سیا جاسوسی کرد. سمیع‌الله آفریدی وکیل او بود و برای همین تصمیم گرفتیم او را از میان برداریم.

انتهای پیام

کد N771941

وبگردی