آفتاب

افخم: مذاکرات در لوزان به مرحله بسیار پیچیده و حساس رسیده است

افخم: مذاکرات در لوزان به مرحله بسیار پیچیده و حساس رسیده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات ایران و آمریکا در لوزان سوئیس به مرحله بسیار پیچیده و حساس رسیده است و تلاش تیم مذاکره کننده کاهش فاصله در مذاکرات است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مرضیه افخم روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی این مطلب را در پاسخ به این سوال که از لوزان چه خبر و همچنین اظهارات روز گذشته علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی مبنی بر این که 90 درصد از مسایل فنی در مذاکرات پیش رفته است، بیان کرد.

وی خاطرنشان کرد: گفت و گوهای بسیار فشرده و حساسی در جریان است و چندین دور مذاکرات بین دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: گفت و گوهای فشرده ای نیز بین وزیر امورخارجه ایران با همتای آمریکایی وی انجام شده است.

افخم همچنین گفت: مذاکرات امروز هم ادامه دارد و مدیران کل سیاسی ایران و 1+5 در لوزان به ادامه مذاکرات می پردازند.

وی یادآور شد: شاهد تلاش های بی وقفه تیم مذاکره کننده هسته ای هستیم و مذاکرات به مرحله بسیار پیچیده و حساس رسیده است و تیم مذاکره کننده روزهای کاری فشرده ای را پیش رو دارد، آنها بدنبال کاهش فاصله در مذاکرات هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در حوزه فنی نیز پیشرفت های خوبی داشته ایم و تقریبا همانطور که رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه ای اظهارداشت بخش زیادی از مسایل فنی حل شده است و در عین حال در حوزه مباحث سیاسی و تحریم ها گفت و گوها ادامه دارد.

افخم همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در مذاکرات به تفاهم سیاسی خواهیم رسید، خاطرنشان کرد: گفت و گوها بسیار حساس است و ابعاد حقوقی و پیچیده ای دارد که تیم مذاکره کننده کار را دنبال می کند و در عین حال باید ببینیم در روزهای آینده در تداوم مذاکرات چه مباحثی مطرح و چگونه پیگیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد این که توافق احتمالی ایران و گروه 1+5 قرار است ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل صورت بگیرد و این امر به معنای قبول تمام تحریم های غیرقانونی شورای امنیت است یا نه و در این صورت چه تمهیداتی اندیشیده شده است، اظهارداشت: مباحث حقوقی بسیار حساس و پیچیده است و تیم مذاکره کننده با اشراف کامل به همه ابعاد حقوقی، سیاسی و فنی دارد و نکاتی را که می تواند از نظر حقوقی و فنی برای بعدها مسایلی ایجاد کند با حساسیت کار می کنند.

وی یادآور شد: گفت و گوهای حقوقی و سیاسی پیچیده ای در جریان است و تمام زوایا را تیم مذاکره کننده هسته ای در سطح حرفه ای پیگیری می کند و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پذیرش تعهدات فراسازمانی ایران در خلال مذاکرات هسته ای هم گفت: اظهاراتی که گفته می شود شایعه است و در مورد گفت و گوها شایعات و گمانه زنی ها از مندرجات توافق نامه از طریق برخی رسانه ها منتشر می شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه یادآور شد: اعضای تیم مذاکره کننده دو طرف بارها تاکید کردند تا سر همه موضوعات توافق نشود هیچ توافقی صورت نمی گیرد و باید این نکته مورد توجه قرار گیرد و همه ابعاد حقوقی، سیاسی و فنی در مذاکرات مورد بحث قرار می گیرد اما بخشی از موضوعات گمانه زنی رسانه ای است که مرسوم بوده و نکته جدیدی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در زمینه توافق هسته ای و این که آیا امضای توافقنامه طبق فصل هفت منشور این شبهه را ایجاد نمی کند که ایران به طور ضمنی پذیرفته است که برنامه اش تهدید علیه صلح بین المللی است، گفت: بخشی از موضوع مورد مذاکره در گفت و گوها این است که اگر توافق کامل حاصل شود تضمین های طرف مقابل چیست و این مساله در مذاکرات با حساسیت دنبال می شود.

به گفته افخم، مذاکره کنندگان ابعاد سیاسی، حقوقی و فنی را بحث می کنند که طرف های ما در مذاکرات در قبال هر گونه توافق احتمالی چه تضمین هایی می دهند.

وی یادآور شد: مذاکرات حساس و فشرده ای انجام می شود و تیم کارشناسی قوی داریم که در موضوعات اشراف کامل دارند.



**

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش احمد شهید و پاسخ گویی به اتهامات حقوق بشری که به ایران زده می شود، اظهارداشت: حقوق بشر در ایران از ساز و کارهای حقوق بشری خارج شده و به یک مساله سیاسی تبدیل شده است.

افخم ادامه داد: در ایران فراتر از مباحث حقوق بشری و نقش حقوق بشری را دنبال می کنند.

وی با بیان این که ما همکاری بسیار خوبی را با همه سازوکارها و عوامل مرتبط با حقوق بشر داریم افزود: ما حضور فعال در شورای حقوق بشر، گزارش یوپی آر که ایران سالانه تهیه می کند و آخرین مورد آن که گزارش بسیار خوب و موثری بود.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: مشارکت فعال و تحولاتی که درباره حقوق بشر در ایران هست، این کشور را به عنوان یک عضو مسوول و فعال که خودش به مساله حقوق بشر توجه جدی دارد و امروز در سطح بین المللی به یک باوری تبدیل شده است که در عین حال تلاش های سیاسی معاندین، مغرضان و کسانی که بهره برداری های سیاسی را از مسایل حقوق بشر دارند را شاهد هستیم.

وی تاکید کرد: مساله حقوق بشر باید کاملا فنی دیده شود و به پیشرفت ها و اقعیت های کشور ما توجه جدی شود.

افخم ادامه داد: ایران نکاتی که در گزارشات قید می شود را با پاسخ های فنی و کارشناسی همراه با مستندات به شورا و دستگاه های مرتبط ارایه می کند که متاسفانه به نظرات، دیدگاه ها و مستنداتی که ایران ارایه می کند توجهی نمی شود.

سخنگوی وزارت کشور گفت: مقوله حقوق بشر یک بحثی است که دولت جمهوری اسلامی ایران کاملا به آن به عنوان یکی از مسئوولیت های داخلی واقف است و برای ارتقاء حقوق بشر تلاش می کند امیدواریم که سازوکارهای حقوق بشری از نگاه سیاسی دور شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با مشارکت فعال و گفت و گو های صورت گرفته تصویر بهتری از ایران در مورد حقوق بشر پیدا کنند.

افخم یادآور شد: لازم است در سطح نمایندگی ها و هیات هایی که به ژنو و نیویورک سفر دارند دیدارهایی با آقای احمدشهید داشته باشند و نکات و دیدگاهها صریحا به ایشان ابراز شده و انواع مصاحبه ها و مستندات غیرواقعی که ایشان ارایه کردند مورد نقد قرار گرفته و مباحث و مستندات ارایه شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان این که تلاش ها به شکل مجموعه ای درباره حقوق بشر ادامه دارد ابراز امیدواری کرد که یک نگاه کاملا بی طرفانه و واقع بینانه در سطح بین المللی به ایران شود و این نگاه نیز به تدریج تقویت شود.

وی تاکید کرد: از هیچ گونه همکاری و انجام مسوولیت ها فروگذار نمی کنیم.



** ایران به سفارت عربستان برای حل موضوعات فنی صدور یزا کمک می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره صدور ویزا برای اتباع ایرانی برای سفر به عربستان اظهارداشت: در این زمینه مسایل فنی و همچنین امکانات کنسولگری های عربستان در تهران مطرح بوده و ما کمک می کنیم موضوعات فنی حل شود تا شرایط برای فعالیت طبیعی و موثر کنسولگری ها فراهم شود.

افخم اظهارامیدواری کرد: امکانات و کمک هایی که ایران در اختیار این کنسولگری ها قرار می دهد تغییری در روند فعالیت آنها ایجاد کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد شرایط سیاسی بحرین گفت: امیدواریم شرایط بحرین با گفت و گوهای داخلی تقویت شود، مراجع حقوق بشری گزارش ها و مستنداتی درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور ارایه می کنند و ما همچنین گزارش هایی را می بینیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: نگاه در داخل بحرین باید براساس تقویت گفت و گوهای داخلی و مشارکت مردم این کشور بیش از گذشته مورد توجه مسوولان این کشور باشد.

افخم در پاسخ به سوال دیگری در زمینه برخی اظهارنظرها درباره ارسال کمک های نظامی ایران به یمن آن مطالب را تکذیب کرد و گفت: این مباحث فرافکنی است و به هیچ وجه صحت ندارد.

وی افزود: کمک ایران به یمن انسانی و اقتصادی بوده که پیش از این توافقاتی درباره آنها صورت گرفته بود و امکان اجرایی شدن آن فراهم نبود و با تقویت همکاری های دو کشور امروز کمک های دارویی و انسانی به این کشور صورت می گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مباحث مطرح شده در این زمینه مغرضانه و بی اساس است.

افخم در پاسخ به سوال دیگری در مورد اذعان دبیرکل سازمان ملل متحد به شکست این سازمان و دستیابی به اهداف خود اظهارداشت: سازمان ملل براساس وظایفی که برعهده دارد مسوول رسیدگی به موضوعات و چالش های سیاسی، امنیتی،اقتصادی و نظامی در جهان است به دلیل این که برخی اعضای دایم شورای امنیت به دلیل نگاه سیاسی و منافع محدود و خاصی مانع از عملکرد عادلانه سازمان در اجرای وظایفش شدند.

وی یادآور شد: نمونه بارز این مساله را در موضوع فلسطین می بینید که برخی اعضای دائم با حمایت بی دریغ از رژیم صهیونیستی مانع از احقاق حقوق ملت فلسطین شده اند و ادامه این روند نشان می دهد نه تنها امکان حل مشکلات بین المللی فراهم نمی شود بلکه به سمت پیچیده تر و لاینحل شدن موضوعات پیش می رود.

افخم ادامه داد: انتظار می رود با مشارکت همه کشورها بر ارتقای کارایی سازمان ملل گام برداشته شود.

وی یادآور شد: اصلاح ساختار سازمان ملل می تواند با مشارکت همه کشورهای جهان مطرح شود و در مسیر ارتقای کارایی این نهاد مهم بین المللی گام برداشته شود.

وی همچنین در خصوص دستاوردهای سفر هیات پارلمانی کشورمان به انگلیس اظهارداشت: این سفر به دعوت هیات پارلمانی انگلیس صورت گرفت و برنامه های خوبی برای این هیات از سوی پارمان انگلیس تدارک دیده شده بود و گفت و گوهای موثر و سازنده ای انجام شد.

وی مسایل دو جانبه، منطقه ای و مسایل مختلف را از جمله مباحث مطرح شده در خلال مذاکرات هیات پارلمانی عنوان کرد و یادآور شد: گفت و گوهای پارلمانی کمک کننده روابط دو جانبه است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص انتخابات پارلمانی در رژیم صهیونیستی گفت: برای ما احزاب و گروه های صهیونیستی ماهیت تجاوزکارانه دارند و این گروه ها در جنایت علیه فلسطینیان و نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین برابر، شریک و یکسان هستند.
کد N771834

وبگردی