آفتاب

سازمان ملل: شرایط امنیتی در دارفور سودان بدتر شده است

سازمان ملل: شرایط امنیتی در دارفور سودان بدتر شده است

یکی از مقامات ارشد سازمان ملل اعلام کرد، شرایط امنیتی و انسانی در منطقه دارفور سودان طی یک سال گذشته به شدت بدتر شده در حالی که همزمان پیشرفت‌هایی حل در درگیری‌ها صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، ارو لدوس، معاون دبیرکل سازمان ملل در عملیات صلح‌بانان در دو گزارش خود خطاب به سازمان ملل به بیان عملیات «هایبرد اتحادیه آفریقا - سازمان ملل در دارفور» و اولویت‌های استراتژیک جدید آن پرداخت که پیشرفت‌های ایجاد شده و مسائل و مشکلات موجود در این عملیات را بیان می‌کند.

لدوس در اظهاراتی در این باره عنوان کرد: افزایش تنش‌ها در دارفور دست‌کم در شرایط فعلی تا میزان زیادی به دولت سودان و عملیات نیروهای حفاظت سریع مرتبط است و به صورت مستقیم به انتخابات آتی سودان ربطی ندارد.

رئیس صلح‌بانان سازمان ملل در ادامه هشدار داد، وقایع جاری می‌تواند با آغاز فعالیت کمپین‌های انتخاباتی ویژه درخواست‌های اخیر شیخ موسی، از رهبران قبیله شمال دارفور تشدید شود. شیخ موسی در تازه‌ترین اظهارات خود خواستار بایکوت انتخابات و قطع روند آن در سراسر دارفور شد.

وی افزود: همچنین اگر این تهدید عملی شود، تنش‌های موجود بین قبایل ممکن است اقدامات امنیتی را افزایش داده و نیروهای مازاد امنیتی دولتی در این منطقه مستقر شوند.

لدوس در ادامه با اشاره به بدتر شدن شرایط در دارفور گفت، چشم‌انداز برگزاری و ادامه گفت‌وگوهای ملی بین دولت و مخالفان پیش از انتخابات با مذاکرات درباره شرایط بد دارفور و اقدامات دولت در نقض آزادی سیاسی محدود شده است.

هدف نشست‌های «گفت‌وگوی ملی» گفت‌وگو درباره بحران‌های بشری در سودان، پایان درگیری‌ها در دارفور، کردفان جنوبی و بلونیل و ریشه‌یابی این مسائل است.

طی سال 2014، شورشیان خواستار حضور در روند صلح براساس توافق دوحه و بدون هیچ پیش‌شرطی بودند. گفت‌وگوهای مستقیم در ماه نوامبر عملی شد اما بعدتر به دلیل اختلافات بسیار گروه‌های مختلف تعلیق شد.

همزمان سازمان ملل و سودان روز گذشته (سه‌شنبه) گفت‌وگوهای خود درباره آمادگی خروج صلح‌بانان اتحادیه آفریقا سازمان ملل را در خارطوم آغاز کردند.

لدوس به عنوان رئیس عملیات صلح‌بانان در این باره عنوان کرد، تیم مذاکره‌کننده در خارطوم گروهی را جهت «بررسی روند خروج نیروهای اتحادیه آفریقا - سازمان ملل» تشکیل خواهد داد.

وی در این باره ادامه داد: این اقدام باید طبق برنامه‌ای کاملاً برنامه‌ریزی شده صورت گیرد و ما اکنون به شدت در حال بررسی تعداد صلح‌بانان هستیم.

هیات اتحادیه آفریقا - سازمان ملل همزمان با بدتر شدن روابط با خارطوم برای خروج از سودان به شدت از سوی مقامات سودانی تحت فشار هستند.

انتهای پیام

کد N771823

وبگردی