آفتاب

قاهره: اظهارات الازهر تاثیری در روابطمان با بغداد ندارد

قاهره: اظهارات الازهر تاثیری در روابطمان با بغداد ندارد

یک منبع دیپلمات در وزارت خارجه مصر اعلام کرد که پس از احضار سفیر مصر توسط دولت عراق در اعتراض به اظهارات اخیر الازهر علیه نیروهای مردمی عراق، تماس‌ها میان بغداد و الازهر آغاز شده و وزارت خارجه منتظر توضیحات الازهر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری الاخبار، این منبع دیپلماتیک مصری تاکید کرد: الازهر با ابراز نگرانی از اقدامات نیروهای داوطلب مردمی در عراق، این اقدامات را تهدیدی برای امنیت و سلامت شهروندان اهل تسنن می‌داند.

وی افزود: موضوع الازهر به هیچ رویکرد سیاسی متمایل نیست و تنها از یک موضع مذهبی صرف که مدافع حقوق مسلمانان اهل تسنن است سرچشمه می‌گیرد.

این منبع با اشاره به اینکه اختلاف نظر میان علمای الازهر باعث شده ارائه بیانیه توضیحی این مرکز که قرار بود روز شنبه ارائه شود به تاخیر بیفتد گفت: وزارت خارجه مصر در حال حاضر رایزنی با همتایان عراقی و علمای الازهر است و این مساله به روابط سیاسی قاهره و بغداد در آینده ارتباطی ندارد به ویژه اینکه الازهر یک موسسه مذهبی مستقل است که به رویکردهای سیاسی دولت مصر توجهی ندارد.

پیشتر شیخ الازهر در بیانیه‌ای طایفه‌ای و خصمانه علیه نیروهای داوطلب مردمی عراق، اتهامات بی‌اساسی را علیه آنها مطرح کرده و مدعی شده بود که این نیروها به قتل شهروندانی که وابسته به داعش یا دیگر گروه‌های تروریستی نیستند، دست می‌زنند.

دولت عراق نیز در اعتراض به اظهارات الازهر علیه نیروهای مردمی احمد درویش، سفیر مصر در بغداد را احضار کرد.

انتهای پیام

کد N771821

وبگردی