آفتاب

حمایت علنی فلسطین از انصارالله/دعوت سیسی از منصور هادی برای حضور در اجلاس عرب

حمایت علنی فلسطین از انصارالله/دعوت سیسی از منصور هادی برای حضور در اجلاس عرب

سفیر فلسطین در یمن در نشست کمیته عالی انقلابی جنبش انصارالله حضور یافت که این اقدام نشانگر حمایت فلسطین از انصارالله یمن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سبأ، کمیته عالی انقلابی یمن نشستی را با دیپلمات‌های عربی و اسلامی و خارجی در صنعاء برگزار کرد.

دیاب نمر، سفیر فلسطین در یمن نیز در این نشست حضور یافت که این اقدام به منزله به رسمیت شناخته شدن انصارالله از سوی فلسطین است.

سفیر فلسطین همچنین در این دیدار سخنرانی کرده و گفت که هیات‌های دیپلماتیک از کمیته عالی انقلابی به دلیل برگزاری این دیدار در صنعاء جهت آگاهی از آخرین تحولات اوضاع یمن قدردان هستند.

پایبندی انصارالله به پایان زمان ریاست جمهوری هادی

در همین حال محمد علی الحوثی، از رهبران جنبش انصارالله در نشست کمیته انقلابی با روسا و اعضای هیات‌های دیپلماتیک عربی اسلامی و خارجی مقیم صنعاء در سخنان خود تاکید کرد که انصارالله به پایان دوره ریاست جمهوری عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن پایبند است.

وی عنوان داشت: همگان می‌دانند که دوره ریاست جمهوری هادی که در 21 فوریه 2012 براساس طرح شورای همکاری خلیج فارس به مدت دو سال انتخاب شده بود در 21 فوریه 2014 پایان یافت و گروه‌های سیاسی و نه مردمی دوره ریاست او را برای یک سال تمدید کردند که در 21 فوریه 2014 پایان یافت.

الحوثی گفت: تلاش عبدربه منصور هادی برای صرف پس گرفتن استعفایش که پس از خروج او از صنعاء صورت گرفت صرفا یک تلاش مذبوهانه برای کشاندن کشور به خشونت و فروپاشی مجدد است.

وی افزود: صرف نظر از اینکه این تهدید تا چه حد قانونی بوده است باید گفت که دوره هادی در 21 فوریه 2015 پایان یافته است و این شخص پس از این تاریخ دیگر هیچ مشروعیتی ندارد.

این مقام جنبش انصارالله با اظهار تعجب نسبت به اصرار برخی از طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای اینکه بگویند هادی مشروعیت دارد، گفت: این طرف‌ها هیچ ارزشی برای اراده مردم یمن قائل نیست و فقط صرف نظر از اراده مردم عمل می‌کنند و این اقدامات مداخله آشکاری در امور داخل مردم یمن و تهدیدی علیه وحدت و امنیت و ثبات یمن است و مردم یمن هیچ مداخله‌ای را نمی‌پذیرند.

جنبش انصارالله در این نشست همچنین به تلا‌ش‌های کمیته‌های انقلابی برای مقابله با چالش‌های موجود و در راس آن برون رفت از خلأ قدرت اشاره کرد.

محمد علی الحوثی همچنین گفت که هدف از استعفای همزمان دولت و رئیس جمهور این بود که کشور بر لبه فروپاشی قرار بگیرد.

مداخله اتحادیه جهانی علمای مسیحی در امور داخلی یمن

از سوی دیگر، اتحادیه جهانی علمای مسلمین در اقدامی مداخله جویانه مردم یمن را ترغیب کرد تا از عبدربه منصور هادی حمایت کنند.

این اتحادیه همچنین از نقش شورای همکاری خلیج فارس به رهبری عربستان در قبال امور یمن قدردانی کرد.

این اتحادیه از کشورهای عربی و اسلامی و دیگر کشورها و همچنین سازمان ملل خواست تا حمایت مادی و معنوی از یمن به عمل آورند.

حمایت مجدد شورای همکاری از هادی

در همین حال کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در اقدامی مداخله جویانه در راستای مواضع تکراری خود نسبت به انقلاب یمن، مخالفتشان را با اقدامات جنبش انصارالله اعلام کردند.

فیصل عبدالله آل حنزاب، سفیر قطر در سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک عنوان داشت که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مجددا بر پایبندی خود به "امنیت و ثبات یمن" و حمایت از "مشروعیت" عبدربه منصور هادی تاکید کردند.

دعوت از هادی برای حضور در نشست سران عرب

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر رسما از "عبدربه منصور هادی" برای حضور در نشست سران عرب که قرار است اواخر ماه جاری میلادی در شرم الشیخ برگزار شود، دعوت کرد.

در صورت حضور او در این نشست این اقدام اولین فعالیت خارجی رئیس جمهوری مستعفی یمن از زمان خروجش از صنعاء خواهد بود.

انتهای پیام

کد N771687

وبگردی