آفتاب

سخنگوی العبادی: ایران، اولین کشور کمک‌کننده به عراق پس از سقوط موصل بود

سخنگوی العبادی: ایران، اولین کشور کمک‌کننده به عراق پس از سقوط موصل بود

سخنگوی رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق بر نقش مثبت ایران در مقابله با تروریست‌های داعش تاکید کرد و افزود: اولین کشوری که پس از سقوط موصل و دیگر نقاط عراق به این کشور کمک کرد، ایران بود.

سخنگوی رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق بر نقش مثبت ایران در مقابله با تروریست‌های داعش تاکید کرد و افزود: اولین کشوری که پس از سقوط موصل و دیگر نقاط عراق به این کشور کمک کرد، ایران بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رافد الجبوری در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الحدث درخصوص اظهارات مسئولان آمریکایی درباره نقش و کمک تسلیحاتی ایران در عراق گفت: عراق همواره گفته است که به کمک همه کسانی که می‌گویند در این مقابله با تروریستها دوست عراق هستند نیاز دارد و از آن استقبال می‌کند، اما اخباری که رسانه‌های آمریکایی از جمله نیویورک تایمز در خصوص انتقال موشکها و تسلیحات ایران به عراق منتشر می کنند معمولا به نقل از مسئولان آمریکایی است که هیچ گاه نام آنها را نمی برند و همواره هویت آنها مجهول است. همانطور که می‌دانید در تکریت پس از گذشت این چند ماهی که تحت اشغال داعش قرار داشت درحال حاضر غیرنظامیان زیادی باقی نمانده‌اند و حتی این مقدار کم نیز باعث شد که وزیر دفاع چند روز پیش اعلام کند یکی از دلایل توقف عملیات تکریت مراعات حال غیرنظامیان باقی مانده در این شهر است. در تکریت بمب‌های کارگذاشته شده زیادی توسط داعش وجود دارد و حتی صحبت از خانه‌های بمب گذاری شده است و برای همین عراق به کمک دوستانش نیازمند است و عراق هیچگاه پنهان و انکار نکرده است که مشاوران ایرانی و همچنین مشاوران آمریکایی در عراق حضور دارند و حتی مشاورانی از انگلیس ، اسپانیا و اردن نیز حضور دارند و همه دوستان عراق امروز دعوت شده اند که به عراق کمک کنند و این یک مسئله کلی است و به یک کشور یا فلان کشور محدود نمی شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا هیچ گونه تماسی بین مشاوران آمریکایی و مشاوران ایرانی به ویژه در خصوص عملیات تکریت وجود داشته است یا وجود دارد ، گفت : من جزئیات مشخصی در این خصوص در اختیار ندارم و نمی‌توانم از طرف ایران یا از طرف آمریکا صحبت کنم اما راهبرد عراق در مقابله با تروریست‌ها و نه فقط در عملیات تکریت این است که دوستان عراق از جمله کسانی که با هم اختلاف دارند و بین آنها شاید دشمنی سیاسی یا ژئوپلیتیک وجود دارد نباید عراق را محلی برای تسویه حساب خود قرار دهند و به طور کلی این راهبرد در چند ماه گذشته موفق بوده است.

الجبوری در پاسخ به اینکه چرا آمریکایی‌ها تا این حد به عملیات تکریت و به نقش ایران در آن حساس هستند؟ گفت : من علت این را نمی‌دانم اما حساسیتهایی در هر دو طرف وجود دارد و در مقابل بسیاری از مردم نیز به نقش آمریکا و ائتلاف بین‌المللی حساس هستند و یکی از مسئولان بسیج مردمی نیز در این خصوص ابراز نگرانی کرده است. اما باید بگویم عراق در حال حاضر یک کشور تحت اشغال است و دیگر طرف‌ها در مقابله با تروریستها از عراق حمایت می‌کنند و به همین علت باید موضع عراق را بدانند. موضع عراق این است که همه مناطق باید آزاد شود و مردم بیرون رانده شده باید به خانه های خود بازگردند و عراق عرصه‌ای برای بروز اختلافات بین این کشورها نیست و همانطور که گفتم در چند ماه گذشته این راهبرد به طور کلی پیروز بوده است. طبعا روابط بین ایران و آمریکا معروف است و اگرچه بین ایران و آمریکا درباره مسائل دیگر مذاکراتی وجود دارد اما روابط بین دو طرف شناخته شده است و مشخص است که هر طرف به طرف دیگر چگونه نگاه می‌کند، اما از نظر ما مهم این است که عراق به این جنگ و به نقش همپیمانان و دوستان خود چگونه نگاه می کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما وی در رابطه با اخباری که نیویورک تایمز به نقل از مسئولان نظامی آمریکایی منتشر کرده مبنی بر این که زرادخانه تسلیحات ایران در عراق وجود دارد و این که گفته می‌شود نقش ایران در عراق زیاد است و حمایت تسلیحاتی نیز وجود دارد در پاسخ به این سوال مجری این شبکه که آیا واقعا حضور ایران تا سطح زرادخانه در عراق رسیده است؟ گفت: باید تاکید کنم که اولین کشوری که پس از سقوط موصل و تکریت و دیگر مناطق به عراق کمک کرد ایران بود و پس از آن بود که ائتلاف بین‌المللی حضور پیدا کرد. اما باید بگویم عراق این راهبرد را دنبال نمی‌کند که بیاید جزئیاتی را که شاید بر اساس اطلاعات رسانه‌ای باشد ارائه کند اما آنچه مهم است این است که عملیات آزادسازی صلاح الدین با حمایتی که عراق لازم دارد در جریان است.

انتهای پیام

کد N771422

وبگردی