آفتاب

بوسنی 550 تن سلاح به عراق هدیه می‌دهد

بوسنی 550 تن سلاح به عراق هدیه می‌دهد

وزارت دفاع بوسنی و هرزگوین اعلام کرد، دولت سارایوو بیش از 550 تن سلاح و تسلیحات مازادش را در راستای مشارکت در مبارزه با گروه تروریستی داعش به عراق اهدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، زکریجاه اوسمیک (Zekerijah Osmic) وزیر دفاع بوسنی و هرزگوین روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت، اهدای تسلیحات و مهمات مذکور در راستای درخواست آمریکا انجام شده و این سلاح‌ها و مهمات ساخت دهه‌های گذشته و مربوط به زمانی است که بوسنی بخشی از فدراسیون یوگسلاوی بود.

وی تاکید کرد: به اعتقاد من، باید مذاکراتمان را در این خصوص با شرکای خود و در این مورد با سفارت آمریکا ادامه دهیم و این امکان وجود دارد که ما در آینده نیز چنین محموله‌هایی را به عراق اهدا کنیم.

بوسنی طبق اصلاحات دفاعی تحت حمایت ناتو و آمریکا باید بیش از 16 هزار و 500 تن از مهمات و بیش از 40 هزار قطعه از تسلیحات خود را تخلیه کند؛ این مازاد تسلیحاتی است که پس از جنگ 1992 تا 1995 که بیش از 100 هزار کشته بر جای گذاشت، باقی ماند. بوسنی عضو ائتلاف ناتو نیست اما امید دارد که روزی به آن بپیوندد.

به گفته وزیر دفاع بوسنی، بخش گسترده‌ای از مازاد تسلیحات در انبارها نگهداری می‌شوند و این مکان‌ها اغلب در نزدیکی منازل مسکونی قرار دارند و به علت عدم نظارت کافی ممکن است که برای شهروندان خطر امنیتی ایجاد کنند.

این اولین بار است که کشور بوسنی و هرزگوین در راستای شرکت در ائتلاف ضد داعش چنین هدیه‌ای را به عراق می‌دهد اما بوسنی پیشتر نیز زمانی که نیروهای بوسنی در عملیات‌ خارجی در آن مناطق حضور داشتند، هم به عراق و هم به افغانستان هدیه‌های اینچنینی داده بود.

انتهای پیام

کد N771324

وبگردی