آفتاب

واشنگتن بیش از 60 قطعه اثر باستانی قاچاق شده را به عراق تحویل داد

واشنگتن بیش از 60 قطعه اثر باستانی قاچاق شده را به عراق تحویل داد

وزارت امنیت ملی آمریکا از بازگرداندن بیش از 60 قطعه اثر تاریخی عراق به این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، در بیانیه روز 17 مارس وزارت امنیت ملی آمریکا آمده است: ما در تحقیقات خود به کشف یک شبکه بین‌المللی تجارت آثار تاریخی نفیس رسیدیم و افسران مهاجرت و گمرک از اوت 2008 موفق به کشف و مصادره این آثار تاریخی شدند.

طبق این بیانیه، مرکز مهاجرت و گمرک آمریکا بیش از 1200 قطعه اثر تاریخی عراق را در چهار مرحله از سال 2008 به این کشور بازگرداند.

از مهمترین آثار استرداد شده، مجسمه سر سرجون دوم، پادشاه آشوری، یکی از فرماندهان قرن دوم پیش از میلاد است که از سنگ‌آهک ساخته شده است.

عراق از عملیات تخریب‌گرانه گروه افراطی داعش آسیب بسیاری دیده است و هدف داعش از این عملیات، نابود کردن هویت تاریخی این کشور است که با انفجار حصار تاریخی شهر نینوا که به دوره آشوریان بازمی‌گردد و آتش زدن هزاران کتاب و دست‌نوشته، انفجار ساختمان مرکزی کتابخانه موصل، آتش زدن محتویات این کتابخانه از جمله کتاب‌ها، اسناد و دست‌نوشته‌های تاریخی کمیاب و تخریب آثار تاریخی موزه این شهر به اوج خود رسید.

به نظر می‌رسد که اعضای داعش قصد دارند با فروش آثار تاریخی عراق در کنار فروش نفت این کشور، درآمد کسب کنند.

شورای امنیت قطعنامه‌ای را که مسکو آن را آماده کرده و مبنی بر ممانعت از حمایت مالی از گروه تروریستی داعش است، در پیش گرفته است.

انتهای پیام

کد N771212

وبگردی