آفتاب

شادی موجب افزایش دلبستگی به کشور می‌شود

شادی موجب افزایش دلبستگی به کشور می‌شود

یک روان‌شناس تاکید کرد: شادی موجب افزایش دلبستگی و علاقه به کشور، فرهنگ، دین و مذهب می‌شود و انسجام فرهنگی و ملی میهنی را افزایش می‌دهد.

کاظم سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، با بیان این مطلب، اظهارکرد: خوشبختانه در میراث کهن ما ایرانیان شادی پدیده‌ای الهی محسوب شده و جایگاه ویژه‌ای دارد و علاوه بر جشن‌های باستانی، اعیاد مذهبی زیادی نیز داریم که از همه این مناسبت‌ها می‌توان برای شاد نگه‌داشتن جامعه سود برد، اما متأسفانه گاه در جامعه امروزی بنا به تعبیرهای غلط و بدون استدلال، شادی تقبیح شده و علی‌رغم آن که در فرهنگ دینی ما شادی و نشاط از آموزه‌های محکم و انکارناپذیر است، برخی به غلط اندوه و گوشه‌نشینی را جایگزین شادی و نشاط کرده‌اند.

این روان‌شناس ادامه‌داد: در جامعه غم‌زده، انرژی افراد صرف برطرف کردن اندوه و ناراحتی می‌شود و دیگر فرصت و قوایی برای تولید و توسعه باقی نمی‌گذارد. برعکس در جامعه خوشحال و خرسند، تولید بهتر، اشتغال بیشتر و اقتصاد، سالم‌تر خواهد بود و بدون شک در چنین محیطی امنیت اجتماعی و فردی راحت‌تر به دست می‌آید. در یک کلام در محیط شاد، ذهن انسان پویا، زبانش گویا و استعدادش شکوفا می‌شود.

وی در این رابطه تصریح‌کرد: چهارشنبه‌سوری پایان یکی از مناسبت‌های ملی ما ایرانیان است که هر ساله سرور و شادمانی زایدالوصفی را میان اقشار مختلف و اجتماع ایرانی به خصوص نوجوان و جوانان ایجاد می‌کند. این شادمانی که از جنبه‌های مختلف روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، تاریخی و فرهنگی یکی از وجوه مثبت نشاط و تخلیه روانی و روحیه شاد مردم بوده تا به امروز هم ماهیت خود را حفظ کرده است و اگر برخی از اعمال و شادی‌ها و رفتارهای کاذب و مخرب و خطرناک امروزی با فرهنگ‌سازی مناسب از آن حذف شود و از انجام آن‌ها خودداری شود، چهارشنبه‌سوری می‌تواند به یکی از بهترین و نشاط‌انگیزترین و ماندگارترین جشن‌ها و خاطره‌های زندگی ایرانیان در پایان هر سال تبدیل شود.

سلامت افزود: برای داشتن چهارشنبه‌سوری شاد و بی‌خطر لازم است که فرهنگ‌سازی از دوران کودکی در افراد ایجاد شود و به آن‌ها آموخته شود. هر چند شادی و تفریح کردن و هیجان‌طلبی یک غریزه فطری است و باید ارضاء شود، ولی باید تخلیه آن‌ها به شکلی باشد که به خود و دیگران آسیب وارد نکند. متاسفانه تجربه سال‌های گذشته در خصوص جشن چهارشنبه‌سوری نشان داده است که نبود آموزش کافی و کنترل از سوی والدین و ناآگاهی خود فرد نسبت به خطرات استفاده از مواد منفجره، خسارات زیادی را بر مردم به لحاظ جانی و مالی و جسمی و روانی وارد کرده و خانواده‌های زیادی را در آستانه شب عید داغ‌دار کرده است.

این روان‌شناس تاکید کرد: در کنار این فرهنگ‌سازی و آموزش و کنترل بر نوجوانان و جوانان باید متولیان امنیت جامعه نیز با سوداگرانی که وارد بازار شده‌ و با سوءاستفاده از هیجانات ایام نوجوانی و جوانی و فروختن مواد آتش‌زای خطرناک سلامتی بسیاری از این افراد و دیگران را تهدید می‌کنند با قاطعیت برخورد کند و مکان‌های تولید و پخش این مواد را پیدا کرده و آن‌ها را پلمب و از این طریق دسترسی نوجوانان و جوانان به این مواد محترقه خطرناک را محدود کند.

وی به نقش غیرقابل انکار رسانه‌های جمعی چون روزنامه، تلویزیون و رادیو در زمینه آموزش و پیشگیری از این حوادث و آموختن راه‌های صحیح بیان هیجانات و شادی کردن نیز اشاره کرد و گفت: رسانه‌های جمعی در این روزها با پرداختن به این مسئله می‌توانند آگاهی جوانان را بالا ببرند و حساسیت خانواده‌ها را افزایش دهند و هم مسئولان و متولیان امور فرهنگی و اجتماعی را به حرکت وا دارند که بستر مناسب برای تخلیه این هیجانات فطری جوانان را فراهم کنند تا شاهد حوادث ناگوار سال‌های قبل نباشیم.

انتهای پیام

کد N771015

وبگردی