آفتاب

ازسرگیری مذاکرات واشنگتن – هاوانا در بحبوحه اختلافات بر سر ونزوئلا

ازسرگیری مذاکرات واشنگتن – هاوانا در بحبوحه اختلافات بر سر ونزوئلا

کوبا و آمریکا در بحبوحه اختلافات شدید بر سر مسائل مربوط به ونزوئلا، مذاکرات خود جهت بازیابی روابط دیپلماتیک را ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، در اولین روز این مذاکرات، روبرتا جاکوبسن، معاون وزیر خارجه آمریکا در هاوانا با جوزفینا ویرال، رئیس امور آمریکا در وزارت خارجه کوبا دیدار کرد.

در همین حال یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا این مذاکرات را سطح پایین توصیف کرد و گفت: این مذاکرات هیچ ارتباطی با حساسیت‌ها درباره ونزوئلا یا سایر مسائل سیاسی ندارد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره ادامه داد: تمرکز مذاکره‌کنندگان آستین همت بالا زدن، مذاکره کردن و تمام کردن کار است.

این در حالی است که پیش از توافق جهت بازیابی روابط، کوبا تمایل دارد تا از لیست کشورهای حامی تروریسم آمریکا خارج شده و همچنین بانکی مسوولیت مبادلات پست‌های سیاسی کوبا در واشنگتن را بر عهده بگیرد. در مقابل آمریکا نیز می‌خواهد تا تعداد کارکنان خود در هاوانا را افزایش داده و محدودیت‌های سفر برای دیپلمات‌های آن جهت سفر به کوبا برداشته نشود.

طی اولین دور از مذاکرات بین کوبا و آمریکا، دو رقیب جنگ سرد در جهت عادی‌سازی روابط که از سال 1961 به بن‌بست رسیده بود گام‌هایی برداشتند و سفارتخانه‌های خود را در دو کشور بازگشایی کردند اما بعدتر آمریکا با تهدید امنیتی نامیدن ونزوئلا و اعمال تحریم علیه هفت مقام ونزوئلایی موجب خشم کشورهای آمریکای لاتین از جمله کوبا شد.

این در حالی است که کوبا یکی از مهم‌ترین متحدان ونزوئلا محسوب می‌شود.

با این حال مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند، مساله ونزوئلا نباید گفت‌وگوها با کوبا را تحت تاثیر قرار دهد.

انتهای پیام

کد N770984

وبگردی