آفتاب

توافق ایران و آمریکا در سنای ایالات متحده بررسی می شود

توافق ایران و آمریکا در سنای ایالات متحده بررسی می شود

تسنیم نوشت:

در حالی که دور جدید مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس در جریان است، رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفته است که لایحه ملزم ساختن اوباما به ارائه توافق هسته‌ای با ایران به کنگره برای تصویب، هفته آینده در سنا بررسی می‌شود.

به نقل از پولیتیکو، باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا آمریکا گفت که وی برنامه‌ریزی می‌کند که در خصوص لایحه‌ای برای تصویب یا رد توافق هسته‌ای در کنگره طی هفته آینده اقدام کند.

عده‌ای از نمایندگان کنگره در تلاش هستند که بر اساس این لایحه که باید به رای گذاشته شود، رئیس جمهور آمریکا را ملزم سازند که توافق هسته‌ای با ایران را در اختیار کنگره قرار دهد تا درباره آن رای‌گیری کنند.

رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است که در صورت تصویب این لایحه، آن را وتو خواهد کرد. باراک اوباما معتقد است که این کار می‌تواند مذاکرات هسته‌ای با ایران را که هنوز ادامه دارد، مختل کند.

کورکر گفت: به نظرم صبر کردن تا 25 مارس سبب خواهد شد به نگرانی های دمکرات ها توجه شود.امیدوارم ما این موضوع را در سه شنبه و یا چهارشنبه آتی مطرح کنیم.

برخی نمایندگان کنگره آمریکا پیشتر 24 مارس را به عنوان ضرب‌الاجلی بین ایران و 1+5 برای رسیدن به توافق یا توافق سیاسی عنوان کرده بودند.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفته است که وی امیدوار است که لایحه مزبور 25 مارس، یعنی یک پس از ضرب‌الاجل کنگره، این موضوع پیگیری خواهد شد.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از روز یکشنبه هفته جاری در قالب مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در شهر لوزان سوئیس آغاز شده است.

وزیر امور خارجه ایران در این دور پس از دیدار با همتای آمریکایی خود در لوزان، روز گذشته به بروکسل رفت با وزرای خارجی سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس، فرانسه و همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کند.

مشاوران کورکر و نیز سناتور باب منندز، نماینده ارشد دمکرات این کمیته گفته‌اند که اعضای کمیته روابط خارجی سنا هنوز تاریخ مشخصی را برای بحث و رای‌گیری درباره لایحه تصویب یا رد توافق هسته‌ای در کنگره تعیین نکرده‌اند.

منندز باید با تاریخی برای بررسی این لایحه موافقت کند. کمیته روابط خارجی باید نخست این لایحه را تصویب کند و بعد در کل سنا مطرح شود.

رای‌گیری در کل کنگره پیش از نیمه آوریل غیرممکن است زیرا هفته آینده آخرین فرصت پیش از خروج نمایندگان برای مرخصی دوهفته‌ای است.

 


45231

 

کد N770879

وبگردی