آفتاب

فایننشال تایمز: سایه اختلاف در واشنگتن دامن‌گیر مذاکرات هسته‌ای با ایران شده است

فایننشال تایمز: سایه اختلاف در واشنگتن دامن‌گیر مذاکرات هسته‌ای با ایران شده است

خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

یک روزنامه انگلیسی نوشت: اختلافات داخلی در واشنگتن سایه‌ای تیره بر گفتگوهای هسته‌ای ایران انداخته است.

پایگاه اینترنتی روزنامه فایننشال تایمز چاپ انگلیس، روز دوشنبه در مقاله‌ای به قلم بارنی جوپسون نوشت: بگومگوهای اخیر میان کاخ سفید و جمهوریخواهان آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران در اواخر هفته گذشته بیش از پیش تشدید شد. این اختلافات داخلی آنقدر بالا گرفته‌ است که ممکن است از سرگیری مذاکرات میان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، و محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، که امروز در شهر لوزانِ سوئیس آغاز شده است را تحت الشعاعِ خود قرار دهد.

جان کری از جمهوریخواهان خواست در مذاکرات جاری میان آمریکا و ایران مداخله (بی‌مورد) نکنند. این در حالی است که 47 سناتور جمهوریخواه نامه‌ای سرگشاده به مقامات ایرانی نوشته و به دولتمردان ایرانی هشدار داده بودند که هرگونه توافق هسته‌ای که با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، بدون تأیید کنگره، امضا کنند، صرفاً توافقی موقتی است که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا یا کنگره‌ این کشور، قادر به لغو آن خواهد بود.

از سوی دیگر، جمهوریخواهان از این حرکتِ بی‌سابقه‌ی خود دفاع کردند. مثلاً سناتور میچ مککانل، رهبر جناح اکثریت سنای آمریکا (جمهوریخواهان) گفت: ما کار درستی را انجام دادیم، زیرا رییس جمهور باراک اوباما نزدیک بود توافقی بسیار بد انجام دهد.

این منبع افزود: در حالی که گفتگوها به سررسید اواخر مارس بسیار نزدیک شده است، شکاف‌های داخلی در آمریکا ممکن است تهران را از امضای توافق با گروه پنج بعلاوه یک بر سر چارچوب سیاسیِ توافق جامع هسته‌ای، روی‌گردان کند.

جان کری ادامه داد: جمهوریخواهان اطلاعات غلط درباره مذاکرات هسته‌ای منتشر می‌کنند که مستقیماً برای مداخله در روند این مذاکرات طراحی و محاسبه شده است.

کری تأکید کرد: از آنجایی که هنوز توافقی به‌دست نیامده است، این برای جمهوریخواهان غیرممکن است که بتوانند قضاوتی (منصفانه) درباره‌ی آن بکنند. این مانند آن است که به دانش‌آموزان قبل از آن که پاسخ‌های خود را در برگه امتحانی بنویسند و آن را تحویل دهند، نمره بدهیم. وی افزود: این حرکت جمهوریخواهان اشتباه و حرکتی بی‌سابقه بوده است و من امیدوارم باعث ایجاد مشکلات زیادی برای ما در اینجا (لوزان) نشود. سناتور تام کاتون که نامه سرگشاده‌ی یاد شده را به ایران نوشته و 46 سناتور جمهوریخواه دیگر نیز پای آن را امضا کرده‌اند، فقط شصت و چند روز است که وارد سنای آمریکا شده است (و تجربه کافی برای چنین کاری ندارد).

از طرف دیگر، تام کاتن که در برنامه خبری شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا حاضر شده بود، از این حرکت خود، یعنی نوشتن آن نامه به ایران، دفاع کرد و گفت: کنگره آماده تحمیل تحریم‌های به مراتب سخت‌تر برضد ایران است. وی افزود (مدعی شد): توافق هسته‌ای که مذاکرات درباره آن کماکان در جریان است، به ایران اجازه خواهد داد هزاران هزار سناتریفیوژ داشته باشد، به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد و در ضمن این توافق، هیچ‌کاری در رابطه با (ممانعت از) ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران انجام نخواهد داد.

 

45503

کد N770586

وبگردی