آفتاب

محاکمه 4 فعال تایلندی در دادگاه نظامی

محاکمه 4 فعال تایلندی در دادگاه نظامی

چهار فعال تایلندی به اتهام نقض قوانین خونتا در رابطه با عدم برگزاری تجمع امروز (دوشنبه) در دادگاه نظامی محاکمه می‌شوند و گروه‌های حقوق بشر آن را "پرونده نقطه عطف" توصیف کرده که می‌تواند آشفتگی به راه بیندازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چهار متهم مذکور متعلق به گروهی موسوم به "شهروندان مقاوم" هستند که در اعتراض به دولت نظامی که ماه مه در جریان کودتا به قدرت رسید، تظاهرات‌هایی را در اطراف پایتخت تایلند برگزار کردند.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: این پرونده یک نقطه عطف است. از زمان وقوع کودتا صدها نفر به دادگاه نظامی رفته‌اند اما این پرونده پیگرد آشکار آزادی بیان است. این چهار فعال یک وکیل، یک دانشجو و یک فعال هستند که پسرش در سرکوب ضددولتی سال 2010 کشته شد و یک راننده تاکسی . این افراد در ماه فوریه در حمایت از انتخابات یک راهپیمایی برگزار کردند و صندوق‌های رای ساختگی درست کردند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، محاکمه این افراد نقض مستقیم حق آزادی تجمع است و احتمالا موجب نارضایتی بیشتر مردم از دولت نظامی می شود. این پرونده اهمیت بسیاری دارد.

طبق قوانین حکومت نظامی تایلند که از ماه مه اجرایی شده تجمع بیش از پنج تن ممنوع است. ده‌ها تن از حامیان فعالان در ایستگاه پلیس بانکوک که چهار فعال مذکور بازجویی شده بود تجمع اعتراضی برگزار کردند. از زمان روی کار آمدن خونتا دستوراتی را صادر کرده که مستقیما منتقدان را هدف قرار می‌دهد و طبق گفته‌ مقام‌های ارشد ارتش، هیچ برنامه‌ای برای لغو فوری حکومت نظامی وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N770352

وبگردی