آفتاب
شرفخانی با تشریح طرح آرامش بهاری:

طرح «سوگواره یاس نبوی» در 2189 امامزاده و بقعه برگزار می‌شود

طرح «سوگواره یاس نبوی» در 2189 امامزاده و بقعه برگزار می‌شود

معاون سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طرح آرامش بهاری از 28 اسفندماه تا 14 فروردین در دو هزار و 326 امامزاده و بقعه برگزار می‌شود. همچنین طرح سوگواره یاس نبوی برای ششمین سال در 2189 امامزاده و بقعه برگزار می‌شود.

معاون سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: طرح آرامش بهاری از 28 اسفندماه تا 14 فروردین در دو هزار و 326 امامزاده و بقعه برگزار می‌شود. همچنین طرح سوگواره یاس نبوی برای ششمین سال در 2189 امامزاده و بقعه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین شرفخانی در نشست خبری تشریح طرح ملی «آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی» با بیان این‌که «چند سالی است بحث طرح آرامش بهاری را برای خدمت‌رسانی مطلوب به زائران نوروزی و ارتقای فکری و باوری مردم و تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی اجرا می‌کنیم» اظهار کرد: امسال طرح آرامش بهاری از 28 اسفند ماه تا 14 فروردین سال 94 در دو هزار و 326 امامزاده و بقعه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: برنامه‌های ما در طرح آرامش بهاری مراسم ویژه تحویل سال است که این مراسم در 1665 امامزاده و بقعه برگزار می‌شود و برنامه‌ریزی شده که در مراسم تحویل سال قرائت قرآن، صلوات خاصه حضرت زهرا (س)، تواشیح و سخنرانی و تشریح اعمال لحظه تحویل سال را داشته باشیم. همچنین گل‌افشانی قبور شهدا در برخی از امامزادگان نیز انجام می‌شود و مراسم یکسری از امامزادگان به صورت مستقیم از رسانه‌ها پخش می‌شود.

وی افزود: در طرح نوروزی آرامش بهاری هدف اصلی ما تحقق حضور روحانیون در بقاع متبرکه برای تبلیغ و ترویج مکتب اهل بیت (ع) است تا مردم بتوانند شبهات خود را از طریق این روحانیون برطرف کنند و به همین جهت ما در 800 امامزاده و بقاع متبرکه بحث طرح خیمه‌های معرفت را داریم که در این خیمه‌ها مشاوره‌های خانواده، کودک و تبلیغات چند رسانه‌ای را داریم و امسال از نظر کمی و کیفی این طرح ارتقا داشته و بیش از پنج هزار روحانی را برای طرح خیمه‌های معرفت اعزام کرده‌ایم.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: در 970 بقعه هم دفتر مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی را داریم و در 575 امامزاده و بقعه نیز نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی برگزار می‌شود و در 1550 بقعه نمایشگاهی با عنوان نمایشگاه آرامش بهاری در سوگ یاس نبوی داریم که در این نمایشگاه کارهای گرافیکی و محتوایی سبک زندگی فاطمه زهرا (س) را به نمایش می‌گذاریم. همچنین 568 نمایشگاه عفاف و حجاب را در بقاع متبرکه داریم و این طرح‌ها در برخی از اماکن سیاحتی و تفریحی هم با هماهنگی‌هایی که انجام شده برپا می‌شود مثل قلعه فلک‌ افلاک، تخت جمشید، حافظیه و ...

شرفخانی اظهار کرد: ‌ما در کل کشور امسال محصولات فرهنگی را به صورت متمرکز با نگاه مخاطب محوری داریم و کتاب‌های مختلفی را برای کودکان و خانواده‌ها تهیه کرده‌ایم. همچنین کتاب سالنامه یاس نبوی را برای مسابقاتی که امسال برپا می‌کنیم در نظر داریم‌ که به عنوان هدیه به شرکت‌کنندگان بدهیم. یکی از مسابقات امسال ما کتابی است که از خطبه فدک حضرت زهرا (س) است که 40 سوال دارد و جوایز ارزنده‌ای همچون کمک هزینه سفر به عتبات عالیات را برای این مسابقه در نظر گرفته‌ایم.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بخش خدمت‌رسانی و اسکان مسافران نوروزی از دیگر برنامه‌های ماست که طرح خدمت‌رسانی و ایستگاه‌های صلواتی در 1138 امامزاده برگزار می‌شود و در 934 امامزاده هم طرح اسکان موقت مسافران نوروزی را داریم.

وی گفت: ما در کل استان‌ها و شهرستان‌ها قرارگاه‌هایی را برپا کردیم که طرح نوروزی آرامش بهاری را رصد می‌کنند و پاسخگوی سوالات مردمی هستند. تلفن گویای 10000114 و تلفن 021648735 برای دریافت انتقادات و پیشنهادات مردمی است و در سال گذشته بیش از 30 هزار نفر از همکاران و خادمان امامزادگان به مردم خدمت‌رسانی کردند و ما برای اینکه بتوانیم این طرح‌ها را به نحو احسن اجرا کنیم با مجموعه نهادها و سازمان‌هایی مثل بسیج، نیروی انتظامی، هلال‌احمر، سازمان تبلیغات و ... هماهنگی‌هایی را داشته‌ایم.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با اشاره به برنامه‌های طرح سوگواره یاس نبوی، گفت: امسال ششمین سال است که این طرح برگزار می‌شود و در 2189 امامزاده و بقعه طرح سوگواره یاس نبوی را داریم که این برنامه‌ها در روز شهادت حضرت برگزار می‌شود و هدف ما ترویج فضائل حضرت و سبک زندگی فاطمی (س) است و اولویت اصلی ما تبیین و ترویج خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) است.

وی گفت: ما در روز شهادت هم از ساعت 9 صبح تجمع عزاداران را در 2189 امامزاده داریم و حدود دو ساعت مانده به اذان مغرب همایش رهروان یاس نبوی است که این همایش ویژه بانوان است و شب شام غریبان شهادت حضرت هم در 930 امامزاده با حضور سادات برنامه ویژه شام غریبان حضرت زهرا (س) را برگزار می‌کنیم.

شرفخانی در پایان گفت: اولویت اصلی امسال ما این است که در بحث مشاوره وقف برای ایجاد وقف‌های فاطمی گام‌هایی برداریم چرا که به نظر می‌رسد در این راستا وقف‌هایی که مربوط به حضرت زهرا (س) است کم است و ما درصدد هستیم که همان پنج روز عزاداری که مقام معظم رهبری در حسینیه حضرت امام خمینی (ره) برگزار می‌کنند را با همان روش در امامزادگان و بقاع متبرکه داشته باشیم. چند سالی است که حرکت‌های افراطی در عزاداری‌های فاطمی داریم که ما در این طرح استانداردهایی را طراحی کرده‌ایم و درصددیم آن را اجرایی ‌کنیم.

انتهای پیام

کد N770304

وبگردی