آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: جامعه جهانی به دنبال تغییر در سرزمین‌های اشغالی است

هانی‌زاده: جامعه جهانی به دنبال تغییر در سرزمین‌های اشغالی است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نه تنها آمریکا بلکه جامعه جهانی نیز از ادامه حضور فردی مانند نتانیاهو در رأس فلسطین اشغالی ناراضی بوده و خواهان روی کار آمدن احزاب چپ در این مناطق است.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برگزاری انتخابات آتی در سرزمین‌های اشغالی، خاطرنشان کرد: در هفته جاری یکی از انتخابات مهم در فلسطین اشغالی صورت می‌گیرد زیرا در حال حاضر احزاب چپ و احزاب میانه اسرائیل در برابر حزب لیکود صف‌آرایی کرده‌اند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد حضور فلسطینی‌های اراضی 1948 برای تغییر ساختار قدرت در فلسطین اشغالی اهمیت بسیاری به این انتخابات داده است. همچنین با توجه به شکست‌هایی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در غزه و در مزارع شبعا متحمل شده است احتمالاً حزب لیکود در انتخابات رژیم صهیونیستی طبق آخرین نظرسنجی‌ها نمی‌تواند اکثریت کرسی‌های کنست اسرائیل را به دست بیاورد و در نتیجه برای تشکیل یک کابینه ائتلافی ناچار خواهد شد به سمت احزاب دینی و سایر احزاب افراطی راست برود و حتی امکان دارد مجبور به ائتلاف با احزاب چپ نیز شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که ترکیب کنست آینده در سرزمین‌های اشغالی ترکیب متنوعی خواهد بود، گفت: به نظر می‌رسد نقش احزاب چپ در شکل‌گیری کابینه اسرائیل بسیار پررنگ خواهد بود و با توجه به وجود اختلافات شدید میان دموکرات‌ها و شخص باراک اوباما با نتانیاهو نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی نمی‌تواند بار دیگر بر کرسی نخست وزیری تکیه بزند.

وی ادامه داد: تلاش آمریکا این است که برای مدیریت اوضاع و پیشبرد مذاکرات به پیروزی احزاب چپ اسرائیل کمک کند و این امر نشان می‌دهد که جامعه جهانی از وجود شخصی به نام نتانیاهو در رأس قدرت فلسطین اشغالی به شدت نگران بوده و به دنبال تغییر در سرزمین‌های اشغالی است.

هانی‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به ائتلاف احزاب عرب برای حضور در انتخابات کنست سرزمین‌های اشغالی، افزود: با وجود این‌که در گذشته احزاب وابسته به درزی‌های فلسطین به طور جداگانه‌ در انتخابات شرکت می‌کردند ولی در حال حاضر شاهد هستیم که در یک اتفاق جدید آنها از طریق ائتلاف با فلسطینی‌های اراضی 1948 ائتلافی بسیار قدرتمند برای تأثیرگذاری بر روند انتخابات و شکل‌گیری کرسی‌های کنست اسرائیل دست زدند.

وی ادامه داد: بنابراین فلسطینی‌ها و اعراب 1948 و چه درزی‌ها در حال حاضر تشکل جدیدی را تشکیل دادند و این تشکل با وجود 1 میلیون و 200 هزار فلسطینی ساکن اراضی اشغالی یعنی بیش از یک چهارم جمعیت فلسطین اشغالی می‌تواند تأثیر مثبتی بر روند انتخابات در فلسطین اشغالی و پیروزی احزاب چپ داشته باشد.

انتهای پیام

کد N770283

وبگردی