آفتاب

یک دیپلمات اروپایی: هنوز مسائل بسیار دشواری در مذاکرات باقی مانده است

یک دیپلمات اروپایی: هنوز مسائل بسیار دشواری در مذاکرات باقی مانده است

یک دیپلمات ارشد اروپایی با بیان این‌که در مذاکرات هسته‌ای به خصوص در هفته‌های اخیر پیشرفت‌هایی حاصل شده است، گفت: هنوز مسائل بسیار دشواری باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه وال استریت ژورنال در تحلیلی درباره دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس نوشت: دیپلمات‌های غربی اعلام می‌کنند که مذاکرات جدی درباره محتوای اصلی توافق نیاز به ماه‌ها بررسی دارد.

به نوشته این روزنامه دیپلمات‌های غربی برای دستیابی به تفاهم سیاسی تا پایان ماه مارس به اتاق مذاکره می‌روند. اما مقامات اروپایی و آمریکایی به طور کامل اعلام و تعریف نمی‌کنند که این توافق سیاسی به چه شکل خواهد بود و ارائه اطلاعات آنها به عموم بسیار کم است.

دیپلمات‌های غربی نشان دادند که دستیابی به یک توافق سیاسی تا پایان این هفته ممکن است اما برخی معتقدند که مشخص نیست این توافق سیاسی به چه شکلی نوشته خواهد شد.

یک مقام ارشد اروپایی در این‌باره می‌گوید: یک توافق سیاسی در این ماه می‌تواند یک مسأله کلیدی در راه درک بهتر این موضوع باشد که ما درباره مسائل مهم و بزرگ در کدام قسمت قرار داریم. مانند میزان اورانیوم غنی‌شده ایران.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از دستیابی به توافق سیاسی میان ایران و گروه 1+5 مذاکره لازم است، این مسأله را تأیید کرد و گفت: به نظر من تا پایان ماه ژوئن ما یک دوره زمانی داریم که می‌توانیم مذاکرات را ادامه دهیم.

یک دیپلمات غربی حاضر در مذاکرات نیز در این‌باره می‌گوید: سوال این است که برخی از شرکای ما حتی ایران و یا آمریکا آیا قادر هستند که بتوانند از آزمایش پایان ماه مارس با موفقیت بیرون بیایند؛ زمان کمی تا این دوران وجود دارد.

همچنین یک دیپلمات ارشد اروپایی اعلام کرد: ما پیشرفت‌هایی واقعی در مذاکرات هسته‌ای به خصوص در هفته‌های اخیر داشته‌ایم اما هنوز مسائل بسیار سختی باقی مانده است و من نمی‌دانم که آنها بتوانند گام‌های نهایی را بردارند.

همچنین یک دیپلمات غربی دیگر در این‌باره می‌گوید: هنوز معلوم نیست که در این مرحله بتوانیم به توافق سیاسی دست یابیم. زیرا برای دستیابی به توافق نیاز است که تمام قسمت‌های توافق حاصل شود و من مطمئن نیستم که ما در این منطقه قرار داریم. مگر این‌که ایرانیان درباره برخی مسائل اصلی تصمیماتی بگیرند.

انتهای پیام

کد N769991

وبگردی