آفتاب
قشقاوی در نشست خبری:

۹۷درصد ایرانیان خارج کشوراپوزیسیون نیستند/تسهیل شرایط ورودبه کشور

۹۷درصد ایرانیان خارج کشوراپوزیسیون نیستند/تسهیل شرایط ورودبه کشور

معاون کنسولی تاکید کرد: به موجب طرح تسهیلات ورود ایرانیان خارج از کشور به داخل همه هموطنان می‌توانند با مراجعه به سفارتخانه ها و ارائه اسناد هویتی، گذرنامه یا سند دیگری در حکم گذرنامه را دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر محمدحسن قشقاوی معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در نشستی خبری با تبریک فرا رسیدن سال نو به هموطنان ایرانی از تصویب طرح تسهیلات ورود ایرانیان خارج از کشور به داخل خبر داد و اظهار کرد: این طرح از دستورات رئیس جمهور بوده است که به دنبال دستور ایشان این طرح بررسی شد و با نهادهای ذیربط و مشارکت وزارت خارجه جلساتی برگزار شد که حاصل آن این طرح بوده است.

وی افزود: براساس این طرح همه هموطنان خارج از کشور ما می توانند با مراجعه به سفارتخانه های ایران در خارج از کشور درخواست دریافت گذرنامه یا سند دیگری در حکم گذرنامه را داشته باشند.

قشقاوی ادامه داد: ما به همه نمایندگی های خود در خارج از کشور ابلاغ کردیم بدون توجه به اسناد اقامتی افراد و با در نظر گرفتن اسناد هویتی ایرانی موظف هستند برای افراد گذرنامه صادر کنند.

وی با اشاره به افرادی که فرصت دریافت گذرنامه را نداشته‌اند گفت: دستگاه ها موظف هستند به صرف دریافت سند هویت ایرانی ورود ایرانیان خارج از کشور به داخل را تسهیل کنند و لازم نیست درخصوص اسناد اقامتی آنها پرس و جو شود؛ با وجود این طرح افراد می توانند به راحتی وارد کشور شوند.

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد: هیچ پرس و جویی از سوی دستگاه هایی همچون ناجا در مورد اسناد غیرایرانی و اقامتی افراد صورت نخواهد گرفت و افراد با ارائه اسناد هویتی می توانند وارد کشور شوند چراکه در قانون تابعیت آمده است هویت ایرانی و گذرنامه ایرانی برای ما معتبر است.

وی به مشمولین غایب نظام وظیفه که در خارج از کشور به سر می برند اشاره کرد و افزود: امروز مجلس در حال رفع ایرادات شورای نگهبان درخصوص این موضوع است و اگر این قانون پس از تایید شورای نگهبان ابلاغ شود ۳۰۰ هزار ایرانی خارج از کشور با پرداخت مبلغی که در قانون بودجه مصوب شده است می توانند بدون هیچ مشکلی وارد کشور شوند. در واقع این قانون برای ورود این تعداد افراد به کشور گشایش ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه تسهیلات ویژه ای برای شوهران و فرزندان خارجی زنان ایرانی جهت ورود به کشور در نظر گرفته شده است گفت: مشکلات ورود این افراد به کشور حل و فصل شده است و این افراد می توانند بدون استعلام و با پرداخت یک سوم حق روادید وارد کشور شوند که عدم استعلام به غیر از ۳ کشور آمریکا، انگلیس و کانادا صورت می گیرد که این تصمیم یک تصمیم ملی و یک اقدام متقابل است.

قشقاوی صرف حضور ایرانیان در خارج از کشور را عمل مجرمانه ای ندانست و گفت: جرم و اتهام جغرافیای مکانی نمی شناسند و اگر فرد ایرانی خارج از کشور عمل مجرمانه ای مانند صدور چک بی محل انجام داده باشد با ورود به ایران مانند دیگر مجرمان داخلی با وی برخورد می شود اما سایر ایرانیان خارج از کشور که عمل مجرمانه نداشتند و با انگیزه های مختلفی از کشور خارج شده اند هیچ مشکلی برای ورودشان به داخل وجود ندارد.

وی ادامه داد: یک ترس کاذب و بی مورد در میان ایرانیان خارج از کشور وجود دارد که اگر به کشور وارد شوند مجرم محسوب شده و محاکمه می شوند اما من اعلام می کنم هیچ مشکلی برای آنها جهت ورود به داخل وجود ندارد مگر اینکه فرد پرونده قضایی داشته باشد.

وی بروز یک ترس کاذب در میان ایرانیان خارج از کشور در این خصوص را ناشی از تبلیغات اپوزیسیون و ضدانقلاب عنوان کرد و گفت: ممکن است فردی در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی از کشور خارج شده باشد اما برای ورود آنها امروز به کشور مشکلی نیست و در واقع راه برای ورود هموطنان خارج از کشور به داخل باز است.

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه ما حداکثر ۳ درصد فعال ایرانی اپوزیسیون در خارج از کشور داریم تصریح کرد: ۹۷ درصد از ایرانیان خارج از کشور اپوزیسیون نیستند و این افراد می توانند به راحتی برای ایام عید به ایران سفر کنند و تنها آن ۳ درصد هستند که مشکلاتی برای ورودشان به داخل وجود دارد که البته باید بگویم این افراد نیز به محض ورود پرونده قضایی برایشان تشکیل می شود اما ممنوع الورود نیستند چراکه ما مجازات ممنوع الورودی در قانون نداریم.

قشقاوی عملکرد وزارت امور خارجه را در آزادی زندانیان ایرانی و یا انتقال آنها به داخل کشور موفقیت آمیز دانست و گفت: ما با ۲۷ کشور نشست های کنسولی داریم و با حدود ۴۲ کشور در جهان در حال عقد ۳ موافقتنامه معاضدت قضایی، انتقال محکومین و استرداد مجرمین هستیم که در برخی از این کشورها این موافقتنامه ها به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این ما با برخی دیگر از کشورها که این ۳ موافقتنامه بین ایران و آنها به جایی نرسیده است به صورت موردی آزادی محکومین ایرانی و انتقال آنها به کشور را داشته ایم.

قشقاوی افزود: به عنوان نمونه در کشور ترکمنستان در ۴ ماهه اخیر ۵۳ نفر از ایرانیان عفو و آزاد شده اند و متقابلا ۹ نفر از زندانیان ترکمنی از سوی ایران انتقال داده شده است.

وی گفت: ما به کلیه کشورها گفتیم حتی اگر زندانیان ما را نیز عفو نمی کنید اجازه انتقال آنها و ادامه روند بررسی محکومیت آنها را بدهید.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد از زندانیان ایرانی خارج از کشور مواد مخدری هستند تصریح کرد: به طور نمونه زندانیان ایرانی ما در عربستان در موضوع مواد مخدر به صفر رسیده است.

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور با اشاره به مهاجرت غیرقانونی و قاچاق ایرانیان به برخی کشورها از طریق دریا اظهار کرد: ۹۰ درصد از کسانی که با کشتی و قاچاق به کشور استرالیا می روند کشتی هایشان غرق و کشته می شوند و خانواده ها در این زمینه باید مراقبت لازم را داشته باشند چراکه وزارت امور خارجه از پناهجویان اخبار و اطلاعاتی ندارد و سرکنسول کشورها نیز در خصوص این افراد به وزارتخارجه اطلاعاتی نمی دهند.

قشقاوی ادامه داد: یک پناهجو وقتی از سفارت ایران و از کشور فرار می کند سفارتخانه ها چطور می توانند از آنها حمایت کنند. من باید در این زمینه بگویم حمایت کنسولی از پناهجویان معنایی ندارد در صورتی که ما تاکنون توانستیم نزدیک به ۶۰۰ نفر از زندانیان ایرانی خارج از کشور را آزاد کنیم چراکه از وضعیت آنان باخبر بودیم و این موضوع حاصل تلاش سفارتخانه های ما است.

قشقاوی خاطرنشان کرد: ما از دولت و مجلس درخواست کردیم ردیف بودجه ای را برای استخدام وکلا جهت دفاع از زندانیان ایرانی خارج از کشور در محاکم خارجی در نظر بگیرد که تاکنون ما چنین بودجه ای نداشتیم و تنها از ردیف بودجه «ابن السبیل» برای استخدام وکلا در این موضوع استفاده کردیم.

وی افزود: در بودجه امسال نیز ردیف خاصی برای این موضوع در نظر گرفته نشد.

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور در ادامه از آزاد شدن ۱۳ نفر از افرادی که با عنوان تحریمی ها که از جمله نیروهای ارزشمند کشور بوده اند خبر داد و گفت: این افراد آماده استرداد به آمریکا بودند اما یک نبرد جدی بین مقامات قضایی ایران و آمریکا شکل گرفت که در نهایت ایران پیروز آن بود که آزادی این ۱۳ نفر مرهون موفقیت وزارت خارجه است.

قشقاوی با تاکید بر اینکه شما در آینده متوجه خواهید شد که وزارت خارجه تا چه اندازه در این نبرد حقوقی موفق بوده است گفت: بسیاری از این مسائل رسانه ای نمی شود که به عنوان نمونه باید به موضوع پناهجویان اشاره کنم. حتی یک سریال و مقاله خوب درخصوص این موضوع من ندیده ام اما وقتی یک کشتی حامل اتباع ایرانی غرق می شود صدای همه در می آید. ما درخصوص مقابله با خروج غیرقانونی و بحث پناهجویان اطلاع رسانی دقیق و رسانه ای داشته باشیم و باید صداوسیما فیلم ها و سریال های مختلفی در این موضوع تهیه کند که البته ما در این زمینه هیچ اتفاقی را شاهد نبودیم.

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور با اشاره به موضوع عدم صدور ویزا برای عمره گذاران مفرده توسط کشور عربستان اظهار کرد: تا به امروز موضوع ویزای عمره گذاران حل نشده است و ما تا تاریخ ۱۰ فروردین ۹۴ سفری در این خصوص نداریم.

قشقاوی با بیان اینکه ما به برادران سعودی همواره گفته ایم موضوعات حج را از اختلافات منطقه ای و سیاسی جدا کنید گفت: طرف های سعودی نیز چنین عقیده ای را دارند که امیدواریم موضوع ویزا به مسائل منطقه ای گره زده نشود.

وی ادامه داد: ما مثلا با ترکیه اختلافات منطقه ای درخصوص سوریه داریم اما مذاکرات خود درخصوص ویزا را با این کشور انجام داده ایم و به حل بسیاری از مسائل رسیده ایم و همچنین ۱۵ میلیارد دلار به طرف ترکیه ای حجم مبادلات تجاری داریم.

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور ادامه داد: امیدواریم عربستان نیز اختلافات منطقه ای را به موضوع ویزای عمره گذاران گره نزند.

وی همچنین به بحث لغو ویزا بین ایران و کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: در سفر اخیر آقای دکتر ظریف به کشور عراق و همچنین سفری که بنده به بغداد داشتم مذاکرات کنسولی بسیاری در این زمینه صورت گرفت و ما اعلام کردیم سیاستمان با کشورهای همسایه سیاست درهای باز است و قصد لغو ویزا با کشورهای همسایه را داریم اما ممکن است به دلیل اقدام متقابل نتوانیم ویزا را لغو کنیم که این موضوع منوط بر احترام طرف مقابل به گذرنامه ایرانی است.

کد N768987

وبگردی