آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

امیری مقدم: داعش در عراق رو به سرازیری افتاده است

امیری مقدم: داعش در عراق رو به سرازیری افتاده است

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: عملیات پاکسازی عراق از داعش با حضور ارتش و نیروهای مردمی این کشور و بدون دخالت گروه‌های خارجی صورت می‌گیرد.

رضا امیری مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به پیشرفت ارتش عراق در بیرون راندن گروه‌های تروریستی از این کشور خاطرنشان کرد: پس از تعرض داعش به موصل و تصرف چند استان عراقی و پیشروی آنها تا دروازه‌های بغداد، کربلا و نجف در جنوب و شمال و همین‌طور تعرض آنها تا دروازه‌های اربیل در اقلیم کردستان با فتوای آیت‌الله سیستانی و بسیج مردم و سازماندهی این نیروها توسط دولت عراق روند عقب راندن داعش و گروه‌های تکفیری در عراق آغاز شد.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: ابتدا تلاش شد تا اطراف بغداد و اربیل امن شود که این مرحله با موفقیت طی شد و در مرحله دوم در مناطق نزدیک کربلا هم گروه‌های تکفیری به عقب رانده شدند و پس از آن عملیات پاکسازی استان دیالی که در شمال شرق بغداد در نزدیکی مرزهای جمهوری اسلامی ایران قرار دارد هم آغاز شد.

امیری مقدم با بیان اینکه عملیات ارتش عراق در استان صلاح الدین با مرکزیت شهر تکریت بسیار گسترده بود، افزود: در حال حاضر در حدود 80 تا 90 درصد استان صلاح الدین هم پاکسازی شده است و سلسله عملیاتی در دستور کار است که در اطراف کرکوک در حال انجام است و اگر به امید خدا این عملیات هم با موفقیت صورت بگیرد می‌توان گفت گروه داعش محصور می‌شود در استان‌های موصل و الانبار و با امید خدا ارتش عراق و نیروهای مردمی با تمرکز جدید بتوانند بساط این گروه را برچینند.

این کارشناس مسائل منطقه در رابطه با برنامه آینده ارتش عراق برای خروج کامل گروه‌های تروریستی از این کشور، گفت: برنامه آتی آنها تابع نیروهای نظامی عراق و مشاورین آنها است که به تناسب نیازهای موجود برنامه‌ریزی می‌کنند ولی به طور اصولی دولت عراق تا پاکسازی داعش از سرتاسر استان‌های عراق از پا نمی‌نشیند اما زمان آغاز این عملیات بستگی به شرایط محیط، جغرافیا و نیروهای نظامی دارد که بتوانند با کمترین آسیب بیشترین صدمات را به دشمن وارد کنند.

وی در پایان تصریح کرد: گروهک داعش در عراق رو به سرازیری افتاده است و هر قدر این پاکسازی‌ها زودتر انجام گیرد انسجام سیاسی و کارآمدی دولت عراق هم بیش از پیش به نمایش در می‌آید.

انتهای پیام

کد N768790

وبگردی