آفتاب

منصور هادی معاون نمی‌خواهد/از سرگیری مذاکرات سازمان ملل با گروه‌های یمنی

منصور هادی معاون نمی‌خواهد/از سرگیری مذاکرات سازمان ملل با گروه‌های یمنی

منابع آگاه یمنی فاش کردند که منصور هادی با پیشنهاد کشورهای حوزه خلیج فارس برای تعیین معاونی برای خود مخالفت کرده است. در همین حال فرستاده سازمان ملل به یمن مذاکرات با گروه‌های یمنی را از سر گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری یمن الان، منابع آگاه در یمن اعلام کردند که عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری این کشور با پیشنهاد کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی طرف‌های سیاسی برای تعیین سرلشکر محمود الصبیحی به عنوان معاون رئیس جمهور مخالفت کرده است.

به گفته این منابع فشارها بر منصور هادی برای تعیین معاونی برای خود از مدت‌ها قبل ادامه داشته اما وی همواره با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

این منابع همچنین تاکید کردند که هادی قادر نیست در شرایط کنونی به صورت خوب و کارآمد عمل کند و باید هرچه سریعتر یک معاون برای خود تعیین کند.

به گفته منابع یمنی سرلشکر الصبیحی از حمایت منطقه‌ای و داخلی گسترده‌ای برخی برعهده گرفتن این سمت برخوردار است و به احتمال زیاد تمامی گروه‌های درگیر یمنی با توجه به اینکه الصبیحی شخصیتی ملی و محبوب است از وی حمایت کند.

از سوی دیگر جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل به یمن روز شنبه پس از بازگشتش از سفری که برای مقدمه چینی کنفرانس ریاض صورت گرفته بود مذاکراتش را با گروه‌های یمنی از سر گرفت.

در همین حال یک منبع در کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام کرد 200 شخصیت یمنی از تمامی احزاب و اقلیم‌ها در نشست ریاض شرکت خواهند کرد. این منبع مسوول در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط عنوان داشت که کنفرانس ریاض که ظرف روزهای آتی با نظارت شورای همکاری خلیج فارس در خصوص اوضاع یمن برگزار می‌شود.

در همین حال، روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع آگاه در خارج از یمن گزارش داد که یکی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دست به تلاش‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های رهبران و گروه‌های جدایی طلب جنوب یمن در خارج از کشور می‌زند تا جبهه‌های آنها را متحد سازد.

منابع عنوان داشتند که پایتخت یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ظرف دو هفته گذشته میزبان نشست‌های جدایی‌طلبان جنوب یمن با حضور رهبران و سرمایه داران و افسران و نمایندگان پارلمان جنوب یمن بود.

از سوی دیگر، علی المقدسی از رهبران حزب کنگره مردمی سراسری که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن ریاست آن را برعهده دارد، اعلام کرد خبر توافق سیاسی برای تضمین اعطای مجوز به احمد علی صالح، پسر علی عبدالله صالح جهت نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی به شرط حضور در کنفرانس ریاض صحت ندارد.

انتهای پیام

کد N768605

وبگردی