آفتاب

توضیحات افخم درباره اظهارات مشاور روحانی: برخی می خواهند اذهان ملت و مسوولان عراق را مشوش کنند

توضیحات افخم درباره اظهارات مشاور روحانی: برخی می خواهند اذهان ملت و مسوولان عراق را مشوش کنند

ایسنا نوشت:

وزارت خارجه ایران تاکید کرد سیاست جمهوری اسلامی همواره مبتنی بر احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی، ثبات، امنیت و انسجام ملی همه کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه است.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرگزاری الرأی عراق درباره اظهارات یونسی افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی، ثبات، امنیت و انسجام ملی همه کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه است. اجرای عملی این اصول از سوی ایران به‌خصوص در قبال کشور دوست و برادر عراق، بر هیچ کس پوشیده نیست و دولت و ملت عراق این روزها بیش از هر کسی ایفای چنین نقشی را از نزدیک لمس می‌کنند.

او افزود: در حالی که جمهوری اسلامی ایران به‌طور مسوولانه، شفاف و مؤثر برای حمایت از استقلال و تمامیت ارضی عراق در کنار دولت و ملت این کشور در روند مقابله با تروریسم ایستاده است، عده‌ای تلاش کردند تا با برداشت غیردقیق و تفسیر جهت‌دار از اظهارات جناب آقای یونسی، اذهان ملت عراق و مسوولان این کشور را مشوش کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تأکید کرد: در واقع آن چه که از سوی مشاور رییس‌جمهوری اسلامی ایران مطرح شده و ایشان نیز مجددا با شفافیت بیش‌تری تصریح کرده‌اند، تنها تأکید بر پیوستگی عمیق و غیرقابل تفکیک تمدنی و فرهنگی بین ملت ایران و عراق بوده است.

افخم در پایان گفت: لذا در شرایطی که شاهد توطئه مشترک و هم‌سویی گروه‌های تروریستی افراط‌گرا و رژیم صهیونستی علیه امنیت و ثبات کشورهای منطقه هستیم، انتشار غیردقیق و تفسیر جهت‌دار اظهارات یونسی را اقدامی منفعلانه با هدف کم رنگ کردن پیروزی‌های بزرگ مردم عراق در مبارزه با گروه‌های تروریستی و در چارچوب پروژه ایران‌هراسی و ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه می‌دانیم.

پیش از این حجت الاسلام یونسی گفته بود: سیاست اصلی ایران احترام به ثغور و مرزهای ملی و تمامیت ارضی سایر کشورهاست و هیچگاه به دنبال توسعه طلبی و تجاوز نبوده است.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی با بیان اینکه آنچه در رسانه ها در مورد کشور عراق از وی نقل شده است موضوعی تاریخی و فرهنگی است، افزوده بود: مطلبی که در مورد عراق در رسانه از قول بنده نقل شده موضوعی تاریخی و تمدنی در زمان ساسانیان، اشکانیان و هخامنشیان بوده و در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با هرگونه مرزشکنی، تجاوز و دخالت در امور داخلی سایر کشورها مخالف بوده و هست و رویکرد و سیاست اصلی ایران احترام به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و سایر کشورهای منطقه است و همواره این موضوع مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی با بیان این که امروز مردم و دولت قانونی عراق به کمک ایران و سایر کشورهای منطقه برای حفظ تمامیت ارضی خود نیاز دارند تاکید کرده بود: ایران به درخواست مردم و دولت قانونی عراق به‌صورت عملی در حد مشاوره و ارسال کمک پاسخ داده است هرچند سایر کشورها به صرف شعار اکتفا کرده و قدمی برنداشته‌اند.

او با اشاره به این که ایران با کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان، تاجیکستان و سایر کشورهای همسایه دارای یک وحدت تاریخی و فرهنگی است، افزوده بود: کشورهای منطقه با همکاری و با تشکیل یک اتحادیه می‌توانند در مقابل توسعه‌طلبی خارجی مقابله کنند.

دستیار رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ادامه داده بود: کشورهای منطقه در طول تاریخ و در زمان ساسانیان، اشکانیان و هخامنشیان جزو یک امپراطوری بوده‌اند و این امر نشان دهنده اشتراکات فرهنگی و تاریخی بالای این کشورها است و تشکیل اتحادیه فلات ایران به معنای این نیست که این امپراطور باید زنده شود بلکه آنچه می تواند شکل بگیرد همکاری، وحدت و گسترش روابط متقابل در تمامی زمینه ها بین کشورهای منطقه همزمان با حفظ استقلال و تمامیت ارضی آنهاست و ما باید از هماهنگی و شباهت و اشتراکات فرهنگی و تاریخی موجود برای توسعه ، وحدت و همکاری بهره ببریم.

وی با اشاره به این که دشمنان همواره با تبلیغ ایران هراسی تلاش می کنند از نفوذ و جایگاه ایران در میان کشورها و ملت های منطقه جلوگیری کنند، گفته بود: دشمنان ایران همواره نگران کمک‌های ایران به کشورهای منطقه هستند و سعی می کنند با متهم کردن ایران از نفوذ ایران جلوگیری کنند چرا که ایران همواره دشمن اصلی اسراییل و تروریسم و جریانات تکفیری در منطقه بوده و هست و در مقابل این جریانات به کمک کشورهای منطقه نیز شتافته است.

یونسی با تاکید بر این که ایران هرگز به دنبال توسعه طلبی و تعدی و تجاوز نبوده است گفته بود: ایران در طول تاریخ مورد تعدی و تجاوز قرار گرفته و هیچ‌گاه به دنبال توسعه‌طلبی و تجاوز نبوده و سیاست اصلی ایران احترام به ثغور و مرزهای ملی و تمامیت ارضی سایر کشورهاست.

 

23503

کد N768205

وبگردی